عملیات اجتهادی در حوزۀ فقه و شریعت، منتهی به اختلاف آراء میشود، نسبت به جواز اختلاف در شرعیات، اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ زیرا شریعت با زندگی افراد و حیات اجتماعی رابطۀ ناگسستنی دارد. سرانجام اختلاف در شریعت، تنازع و شقاق در حیات اجتماعی خواهد بود و با این استدلال، اختلاف در حوزۀ شرعیات را ممنوع میدانند. در مقابل این نظریه، دیدگاهی وجود دارد که رسیدن به وحدت نظر را به علّت تفاوتهای فردی و محیطی و ادراکی ناممکن میداند و اتّفاقنظر در فقه و شرعیات را مطلوب نمیداند و از مطلوب بودن اختلاف آراء در فقه و شرعیات دفاع کرده و آن را مجاز میشمرد. مستند این نظریه، آیههای 78 و 79 سورۀ انبیاء است که دلالت بر اختلاف دو پیامبر هم عصر در قضاوت و داوری نسبت به یک قضیه میکند و با بیان اینکه مراتب علم و توانمندی انبیاء متفاوت است، وجود اختلاف در داوریهای پیامبران را الگوی عملی برای حیات اجتماعی تلقّی کرده و اختلاف علمی در فقه و شرعیات را سیرۀ علماء دانسته است و به تفسیر آیههای مذکور پرداخته، از جواز اختلاف اجتهادی دفاع کرد؛ امّا اختلاف مبتنی بر بغی و سرکشی را نفی نمود.
مؤمنی, عابدین. (1392). اختلاف اجتهادی از نظر قرآن (تفسیر آیههای 78 و 79 سوره انبیاء). فقه و مبانی حقوق اسلامی, 46(1), 137-159. doi: 10.22059/jjfil.2013.36691
MLA
عابدین مؤمنی. "اختلاف اجتهادی از نظر قرآن (تفسیر آیههای 78 و 79 سوره انبیاء)", فقه و مبانی حقوق اسلامی, 46, 1, 1392, 137-159. doi: 10.22059/jjfil.2013.36691
HARVARD
مؤمنی, عابدین. (1392). 'اختلاف اجتهادی از نظر قرآن (تفسیر آیههای 78 و 79 سوره انبیاء)', فقه و مبانی حقوق اسلامی, 46(1), pp. 137-159. doi: 10.22059/jjfil.2013.36691
VANCOUVER
مؤمنی, عابدین. اختلاف اجتهادی از نظر قرآن (تفسیر آیههای 78 و 79 سوره انبیاء). فقه و مبانی حقوق اسلامی, 1392; 46(1): 137-159. doi: 10.22059/jjfil.2013.36691