زکات پس از نماز مهمترین فریضه دین اسلام است در عصر حاضر با توجه به شرطهای وجوب زکات بر نه مصداق، پرداخت زکات عملاً منعطل شده است از باب مثال شرط مسکوک بودن به سکه رایج در نقدین، بیایان چر بودن در تمام ایام سال در انعام ثلاثه و رسیدن به حد نصاب و برخی از شرایط دیگر در غلات اربعه. پرواضح است این برداشت فقهی با اهتمام آیات و روایات به پرداخت زکات سازگار نیست.
این نوشته که به شیوه کتابخانهای و در راستای حل این مشکل، ضمن نقد ادله انحصار وجوب زکات در نه مصداق و با تمسک به شش طایفه از روایات، به این نتیجه دست یافته که زکات در تمام حبههای روییدنی از زمین جز باقلی واجب است.
افزون بر این رهآورد، جامعیت، استقصای در ادله موافقان، تقریر جدید از ادله و نقد تفصیلی ادله از جمله گزارش هفت طایفه از روایات و چهار راه حل برای رفع تعارض میان روایات از نوآوریهای مقاله بشمار میآید.
زروندی رحمانی, محمد. (1401). بازشناسی در ادله وجوب تعلق زکات با رویکرد توسعه. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55(1), 164-147. doi: 10.22059/jjfil.2022.335450.669284
MLA
محمد زروندی رحمانی. "بازشناسی در ادله وجوب تعلق زکات با رویکرد توسعه", فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55, 1, 1401, 164-147. doi: 10.22059/jjfil.2022.335450.669284
HARVARD
زروندی رحمانی, محمد. (1401). 'بازشناسی در ادله وجوب تعلق زکات با رویکرد توسعه', فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55(1), pp. 164-147. doi: 10.22059/jjfil.2022.335450.669284
VANCOUVER
زروندی رحمانی, محمد. بازشناسی در ادله وجوب تعلق زکات با رویکرد توسعه. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 1401; 55(1): 164-147. doi: 10.22059/jjfil.2022.335450.669284