بحث عرفی شدن دین به معنای جداسازی دین از بستر جامعه یا تنزّل آن به حدّ عقل، حاصل اندیشهای غربی و محصول بستر خاصّ تمدّن غرب و تعامل آن با دین مسیحیّت و سیرتحوّلات خاصِّ آن فرهنگ است. در جوامع اسلامی نیز زمزمهی سکولاریسم یا علمانیت و عرفی شدن قوانین و احکام مطرح شده است.
در این راستا، تحلیل مبانی دو اندیشهی متضاد در باب ورود عرف و منع آن در نظام فقهی و حقوقی اسلام و جامعه اسلامی در سه بخشِ معنای تأثیر عرف در نظام فقهی، حوزهی شریعت و دین، حوزه و میدان عمل عرف میتواند جایگاه صحیح ورود عرف و نحوهی تأثیرگذاری آن در نظام فقهی و حقوقی را روشن نماید و به برخی شبهات در این خصوص پاسخ دهد
قدرتی, فاطمه, رحیمیان, سعید, & حاجیعلی, فریبا. (1391). آسیب شناسی تأثیر عرف در ساحت فقهی دین. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 45(1), 83-101. doi: 10.22059/jjfil.2012.30074
MLA
فاطمه قدرتی; سعید رحیمیان; فریبا حاجیعلی. "آسیب شناسی تأثیر عرف در ساحت فقهی دین", فقه و مبانی حقوق اسلامی, 45, 1, 1391, 83-101. doi: 10.22059/jjfil.2012.30074
HARVARD
قدرتی, فاطمه, رحیمیان, سعید, حاجیعلی, فریبا. (1391). 'آسیب شناسی تأثیر عرف در ساحت فقهی دین', فقه و مبانی حقوق اسلامی, 45(1), pp. 83-101. doi: 10.22059/jjfil.2012.30074
VANCOUVER
قدرتی, فاطمه, رحیمیان, سعید, حاجیعلی, فریبا. آسیب شناسی تأثیر عرف در ساحت فقهی دین. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 1391; 45(1): 83-101. doi: 10.22059/jjfil.2012.30074