از آنجا که روایات صریحا خرید و فروش سگهای صید راجایز دانستهاند و خبری صحیح بر ابتیاع گونههای دیگر سگ همچون ماشیه، حائط، زرع و... در دست نیست؛ جمع قابل توجهی از فقیهان، فروش این سگها را مخالف نص و باطل دانستند. اما بررسی و تدقیق در اخبار نمایانگرآناست که خرید و فروش کلاب مذکور نه تنها با محظوری روبرو نیست بلکه از وجاهت شرعی قابل قبولی نیز برخوردار است. افزون بر آن، تحلیل مسأله بیانگر آن است که صرف خرید و فروش این حیوان به قصد تفریح و تفرج و زینت کما اینکه امروزه بسیار متداول گشته است از جمله معاملات حرام و باطل و ثمن حاصل از آن نامشروع است از این رو بنابر قول اقوی اینگونه سگها نه مالیت دارند و نه به ملکیت درمیآیند.