نمازجماعت از جمله مناسکی است که در عین اینکه در تقرب انسان به خداوند اثرگذار است، دارای بعدی اجتماعی بوده که موجب قدرت اجتماعی و اتحاد میان مسلمانان میشود. یکی از ارکان نمازجماعت، وجود امامی است که مأمومین به آن اقتدا کنند. شارع مقدس شرایطی را برای امامجماعت تعیین کرده است که از جملهی آن شرایط که قریب به اتفاق فقهای متأخر آن را شرط می دانند، «شرطیتعدالت» است. با بررسی که صورت گرفت مشهور متأخرین «شرطیتعدالت» در امامجماعت را ثابت دانستهاند، لکن ادله ایشان قاصر از اثبات این مدعا است و به جهت ادعای اجماع، فقها کمتر به این موضوع پرداخته و کلام ایشان به ذکر اجماع و بیان روایاتی خلاصه شده است، لکن نقد و بررسی تفصیلی ادله و اثبات این فرضیه حداقل موجب کمتر شدن وسواس برخی از متشرعین در احراز این شرط شده و در نتیجه موجب رونق بیشازپیش نمازجماعت میشود.
مصلح, مجتبی و بصیری, حمیدرضا . (1401). نقد ادله مشهور متأخرین فقهای امامیه در شرطیت عدالت امام جماعت. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55(2), 474-453. doi: 10.22059/jjfil.2022.343881.669374
MLA
مصلح, مجتبی , و بصیری, حمیدرضا . "نقد ادله مشهور متأخرین فقهای امامیه در شرطیت عدالت امام جماعت", فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55, 2, 1401, 474-453. doi: 10.22059/jjfil.2022.343881.669374
HARVARD
مصلح, مجتبی, بصیری, حمیدرضا. (1401). 'نقد ادله مشهور متأخرین فقهای امامیه در شرطیت عدالت امام جماعت', فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55(2), pp. 474-453. doi: 10.22059/jjfil.2022.343881.669374
CHICAGO
مجتبی مصلح و حمیدرضا بصیری, "نقد ادله مشهور متأخرین فقهای امامیه در شرطیت عدالت امام جماعت," فقه و مبانی حقوق اسلامی, 55 2 (1401): 474-453, doi: 10.22059/jjfil.2022.343881.669374
VANCOUVER
مصلح, مجتبی, بصیری, حمیدرضا. نقد ادله مشهور متأخرین فقهای امامیه در شرطیت عدالت امام جماعت. فقه و مبانی حقوق اسلامی, 1401; 55(2): 474-453. doi: 10.22059/jjfil.2022.343881.669374