A Research on Sources, Methods of Argument and Merits and Demerits of the Hanafite School of Uṣūl

Document Type : Research Paper

Author

univercity of kurdistan

Abstract

The school of jurists or the Hanafites is one of the most famous schools especially among the Hanafites. In this school, questions and principles are derived from juridical minutiae deductively. Perhaps the tendency of these scholars to this school was the lack of reliable source from Hanafite scholars. The dawn of this school can be traced back to the third century. The most notable features of this school are: confirmation of the principles based on the minutiae transmitted from schools' leaders, the obligation to school in deduction, versatility and novelty of examples, deducing principles from juridical minutiae or altering them because of contradictory minutiae, making principles practical, and complexity of study. Weakness in method of deduction of principles in this school has caused this approach somehow to begin to become obsolete.

Keywords


[1]. ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد (1960). مقدمه ابن خلدون. قاهره، لجنه البیان العربی.
[2]. ابن عابدین، محمدامین (1386). حاشیه ردالمحتار علی الدرّ المختار، جلد1، قاهره، مطبعه مصطفی الحلبی.
[3]. ابن عابدین، محمد امین (1386). حاشیه ردالمحتار علی الدرّ المختار، جلد6، قاهره، مطبعه مصطفی الحلبی.
[4]. ابن الهمام، کمال الدین محمد بن عبدالواحد (؟). فتح القدیر شرح الهدایه و معه العنایه علی الهدایه. قاهره، مطبعه مصطفی حلبی.
 [4]. پارسا، فرزاد (1389). جستاری در منابع، روش‌های استدلال، محاسن و معایب مکتب اصولی متکلمان. فقه و مبانی حقوق اسلامی (مقالات و بررسیها) سال چهل و سوم، شماره یکم، بهار و تابستان1389، ص 11 تا 29.
[6]. جوینی، ابوالمعالی عبدالملک بن عبدالله (2002). البرهان فی اصول الفقه. بیروت، داراحیاء التراث العربی.
[7]. حسن، خالد رمضان (1998). معجم اصول الفقه. قاهره، دارالروضه.
[8]. خرابشه، عبدالرؤوف مفضی (2005). منهج المتکلمین فی إستنباط الأحکام الشرعیه. بیروت، دار ابن حزم.
[9]. دبوسی، أبوزید عبیدالله بن عمر (2006). تقویم الأدله فی أصول الفقه. بیروت، المکتبه العصریه.
[10]. ذویب، حمادی (2009). جدل الأصول و الواقع. طرابلس، دار المدار الإسلامی.
[11]. زنجانی، محمودبن أحمد أبوالمناقب (1398). تخریج الفروع علی الأصول. بیروت، مؤسسه الرساله.
[12]. سایس، محمدعلی (2004). تاریخ الفقه الاسلامی. دمشق، دارالفکر.
[13]. سرخسی، أبوبکر محمدبن‌أحمد بن أبی سهل (2005). أصول السرخسی. بیروت، دارالفکر.
[14]. ---------- (2000). المبسوط، جلد9، بیروت، دارالفکر.
[15]. سمرقندی، علاء الدین محمد بن عبدالحمید (2004). المیزان فی أصول الفقه، جلد1، بیروت، دار الکتب العلمیه.
[16]. شیرازی، ابراهیم بن علی بن یوسف (؟). المهذب فی فقه الإمام الشافعی. بیروت، دار الفکر.
[17]. غزالی، ابوحامد محمد بن محمد بن محمد (2000). المستصفی فی علم الأصول. بیروت، دار الکتب العلمیه.
[18]. فلوسی، مسعود بن موسی (2004). مدرسة المتکلمین. ریاض، مکتبه الرشد.