دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220Executive Function of the Council Institution in the Legal System of the Islamic Republic of Iranکارکرد اجرائی نهاد شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران2412606568010.22059/jjfil.2018.131028.668060FAفیروزاصلانیاستادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه تهرانعلیسهرابلودانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20150831Executive function of council is one of the issues which has been raised related to this institution. Subjects such as the responsibility of council members for the executive affairs have made some people doubt about identifying the aforementioned function in council institutions. Therefore, the question arises as to whether we can recognize this function for the Council institution or not? Using the legal and jurisprudence sources and rules in this field, this study investigates the councils’ executive function and stating the issues brought up in that field, employing descriptive-analytic approach.
The result of the study was as follows: in jurisprudence sources, some executive functions for the council such as council competence of the selection of Muslim ruler, has been established and provided. Similarly, in the legal system of Islamic Republic of Iran, this function has been established in many cases such as former Supreme judicial council, local council, and administrative councils in accordance with constitution and regulations. Dealing with this issue, the guardian council has also viewed it with caution. But what is indisputable, is the council’s competence in this field.کارکرد اجرائی و بازیگری نهاد شورا در این عرصه یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با نهاد مزبور است. مباحثی همانند نحوه مسئولیت اعضای شورا در قبال امور اجرایی سبب شده است برخی در شناسایی کارکرد مزبور برای نهادهای شورایی تردید نمایند و بدین ترتیب این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان نهاد شورا را برخوردار از کارکرد اجراء دانست یا خیر؟ نوشتار حاضر با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع حقوقی و فقهی و قوانین موجود در این زمینه به بررسی و تبیین کارکرد اجرائی برای نهاد شورا و بیان موضوعات مطرح در این رابطه میپردازد.
نتیجه حاصله از این پژوهش بدین شرح است که در منابع فقهی برخی کارکردهای اجرائی برای شورا همانند انتخاب حاکم اسلامی پیشبینی و مقرر شده است. در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز، این کارکرد در موارد متعددی برای مصادیق نهاد شورا مطابق اصول قانون اساسی و قوانین عادی برای شوراهایی همچون شورای عالی قضائی سابق، شوراهای محلی و شوراهای اداری مقرر شده است. شورای نگهبان نیز در برخورد با این مسئله با احتیاط به این کارکرد نهاد شورا نگریسته است. اما آنچه مسلم است، وجود صلاحیت نهاد شورا در این عرصه میباشد.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220Examining the Efficiency of Priority of the “Specific Performance” over “Termination of Contract” in Respect of Historical, Economic and Philosophical Analysis of Islamic Lawبررسی کارآیی تقدم انجام عین تعهد بر فسخ قرارداد ازمنظر تحلیل تاریخی، اقتصادی و فلسفیِ حقوق اسلامی2612796568110.22059/jjfil.2018.245800.668403FAعلیانصاریدانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه خوارزمی تهراناحدشاهی دامن جانیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20160425According to the widely-Known viewpoint of Imamiyya jurisprudents, the specific performance is prior to the termination of contract, and if the enforcement of the obligor to perform his obligation is not possible due to the necessity of expertise in doing so, the obligee can terminate the contract. Also Iran’s Civil Code has followed this doctrine in Art. 237-239 and 476. The present article, based on the historical, economic and philosophical analysis of Islamic Law, examines and proves that the enforced obligor to specific performance and its primacy to the termination of contract in Imamiyya jurisprudence does not have the necessary efficiency and there is no acceptable legal-jurisprudence justification and it is based on the economic and philosophical interest of jurisprudents, so that clear ruling of traditions. As the finding of the present article, it is proposed to the legislator in the discussion of breach of contractual obligation to anticipate a set of remedy that all of them can be applied across the board. In the event of a breach of obligation, the obligee can choose a remedy that prepares favorably his benefit. Thus the costs and expenses of such a breach haven’t been transferred to society and the consequences of this breach have been managed within the contract by the two parties.مطابق نظریۀ مشهور فقیهان امامیه، انجام عین تعهد بر فسخ قرارداد تقدم دارد و چنانچه اجبار متعهد به اجرای تعهدش، به دلیل لزوم تخصص او در انجام آن، ممکن نباشد، متعهدٌله میتواند قرارداد را فسخ کند و قانون مدنی ایران نیز در مواد 237 تا 239 و 476 از این نظریه پیروی کرده است. مقالۀ حاضر براساس تحلیل تاریخی، اقتصادی و فلسفیِ حقوق اسلامی بررسی و ثابت میکند که الزام متعهد به انجام عین تعهد و تقدم آن بر فسخ قرارداد در فقه امامیه، کارآیی لازم را ندارد و از توجیه فقهی ـ حقوقی قابل قبولی برخوردار نیست و مبتنی بر مصلحتاندیشی اقتصادی و فلسفیِ فقیهان است تا حکم صریح اخبار. به عنوان یافتههای مقاله پیشرو، به قانونگذار پیشنهاد میشود، در بحث نقض تعهدات قراردادی، مجموعهای از ضمانتاجراهایی را پیشبینی کند که تمام آنها در عرض یکدیگر قابل اِعمال باشند و متعهدٌله، در صورت نقض تعهد، ضمانتاجرایی را برگزیند که مصلحت او را به طور مطلوب تأمین میکند و در نتیجه مخارج و هزینههای اینگونه نقض به جامعه تحمیل نمیشود و تبعات آن، در درون قرارداد، توسط طرفین آن، مدیریت میشود.
دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220A Study on Stipulating Condition on Weapon and Internet Based Muḥāriba (Waging War)تاملی در اشتراط قید سلاح و محاربه اینترنتی2813086568210.22059/jjfil.2018.123795.668011FAعلی اکبرایزدی فرداستاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندرانسید مجتبیحسین نژاداستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارساJournal Article20150512In <em>mu</em><em>ḥ</em><em>āriba</em>, the intimidation and disruption of public security in many cases are triggered by the use of weapons; however, much of the intimidation, harassment, threats and disruption of public security, such as throwing acid or other chemicals at people take place without weapons. Taking new steps, the authors of this study undertook to investigate those sorts of threats made with no weapons. After critiquing and examining all comments and evidences quoted by jurists in this respect, the authors made the conclusion that there is no need to consider weapons as a basis to <em>mu</em><em>ḥ</em><em>āriba</em> crime, namely, the cases that fall under this term do not essentially require involvement in armed criminal activities, those kinds of involvements including intimidation and disruption of public security taking place in cyberspace or through internet can also be considered as a <em>mu</em><em>ḥ</em><em>āriba</em> crime as per to the appropriateness of the sentences imposed and the theme featured by narratoins about <em>mu</em><em>ḥ</em><em>āriba</em> in this respect.در محاربه، ارعاب و برهم زدن امنیت عمومی مردم در بسیاری از مواقع با به کارگیری سلاح صورت میپذیرد و لیکن بخش عمدهای از ارعاب و تهدیدات و اختلال امنیت عمومی مردم از طریق غیر سلاح نیز رخ میدهد. نگارندگان در این تحقیق با گامی نو به بررسی حکم قسم دوم از تهدیدات همچون پاشیدن اسید و یا دیگر موادهای شیمیایی بر مردم که از طریق غیر سلاح صورت میپذیرد، میپردازند. پس از نقد و بررسی اقوال و ادله فقها در این زمینه، این نتیحه حاصل است که قید سلاح با لحاظ کردن مناسبت بین حکم و موضوع در روایات وارده در باب محاربه، نمیتواند در تحقق محاربه نقشی داشته باشد و به تبع آن این قسم از تهدیدات و اختلال امنیت عمومی مردم هر چند که به صورت اینترنتی و در فضای مجازی صورت پذیرد، در شمار محاربه قرار میگیرد.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220The study of Lessee's Guarantee Condition as to the Substance of Lease in Imamiyya Jurisprudenceبررسی شرط ضمان عین مستاجره در فقه امامیه3093276568310.22059/jjfil.2018.131636.668066FAسید محمد هاشمپورمولااستادیارگروه علوم قرآن و فقه دانشگاه شیراز0000-0002-4769-1668مجیدسربازیاناستادیارگروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیرازمحمد علیخورسندیاندانشیارگروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیراز0000-0001-7905-4746Journal Article20150909This article studies the validity of providing for the lessee’s guarantee as to the substance of lease and proves that such a provision is not contrary to the requirements of lease; since unlike deposit, the nature of this contract is not entrustment (<em>istīmān</em>). The inconsistency of this provision with the Holy Qur’an and tradition is worth studying both from the viewpoint of its inconsistency with specific proofs of lease as well as lack of its causality for guarantee. The absoluteness of the lessee not being guarantor includes the case of provision and non-provision of such a condition in the contract. In case of doubt, the application of <em>isti</em><em>ṣḥ</em><em>āb</em> principle (presumption of continuity) results in nonexistence of guarantee. Also, one of the rules of lease is the requirement of making the substance of lease available for the lessee to exploit the profits and enjoy them and the requirement of lessee’s dominance as to the substance is proved from the Imamiyya jurisprudence viewpoint. Therefore, the condition may not deprive the owner from a proprietary right derived from contract which is based on Sharia. Such a proprietary right is considered to be an order i.e. a Sharia enactment against which the parties may not agree. Therefore, the provision of lessee’s guarantee as to the substance of lease is contrary to the Qur’an and tradition. Also, in interpreting article 493 of the Iranian Civil Code, in which merely excessive use or negligence are causes of guarantee and the guarantee provision has not been dealt with, one may use this viewpoint justifiably and treat such a condition as void. The method of this article is descriptive-analytic of <em>ijtihādī</em> (discretionary) type.این مقاله صحت اشتراط ضمان عین مستاجره را مورد بررسی قرار میدهد و بیان میکند این شرط مخالف مقتضای عقد اجاره نیست؛ زیرا حقیقت این عقد مانند عقد ودیعه استیمان نمیباشد. مخالفت این شرط با کتاب و سنّت نیز از دو منظر مخالفت با ادله خاص اجاره و همچنین سببیت نداشتن شرط برای ضمان قابل بررسی است.
اطلاق ادله عدم ضمان مستاجر حالت شرط و غیر شرط را شامل میشود. درصورت شک نیز اصل، استصحاب عدم ضمان است. همچنین از احکام اجاره وجوب تمکین مستاجر نسبت به عین برای استیفاء منافع و انتفاع است و وجوب تسلط مستاجر بر عین شرعاً ثابت میشود؛ لذا شرط نمیتواند حق مالکی نشأت گرفته از عقد را که شرعی است از او بگیرد. چنین حق مالکی، حکم محسوب میشود؛ یعنی مجعولی شرعی که متعاملین نمیتوانند برخلاف آن شرط کنند؛ بنابراین شرط ضمان عین مستاجره مخالف کتاب و سنّت میشود. همچنین در تفسیر ماده 493 قانون مدنی که در آن تنها تفریط یا تعدی سبب ضمان دانسته شده و متعرض شرط ضمان نشده است، میتوان از این دیدگاه بصورت مدلل استفاده کرد و چنین شرطی را باطل دانست. روش تحقیق مقاله توصیفی ـ تحلیلی از نوع اجتهادی است.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220The Feasibility of Extraction of Good Faith Principle in Jurisprudenceامکان سنجی اصطیاد قاعده فقهی حسن نیت3293446568410.22059/jjfil.2018.127519.668037FAعلیجعفریاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-9462-9974علیمرادحیدریدانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیهاJournal Article20150704The Islamic legal rules are divided into two parts: “documentary to text (<em>man</em><em>ṣ</em><em>ū</em><em>ṣ</em>)” and “adoption of texts (<em>i</em><em>ṣṭ</em><em>iyādī</em>)”. In the latter group there is no Qur’anic or narrative text that embraces all the provisions of the rule. Instead, jurisprudents have extracted them from a collection of verses and narratives, which they, as a whole, prove the provisions of the rule. The present study is aimed at investigating the compatibility of the Roman principle of good faith with Imamiyya jurisprudence and the feasibility of the extraction of good faith rule in Imamiyya jurisprudence. Some scholars, referring to some samples of the principle of good faith in the jurisprudence, especially in contracts, believe that this principle exists in jurisprudence. In this study, we critique this view and conclude that extraction of the principle as a general rule from the texts is not possible.قواعد فقهی در یک تقسیمبندی به دو بخش منصوص و اصطیادی تقسیم میشوند. در قواعد اصطیادی برخلاف قواعد منصوص، نص قرآنی یا روایی که تمام مفاد قاعده را دربر بگیرد و جامع و مانع باشد، وجود ندارد و فقه پژوهان آنها را از مجموعهای از آیات و روایات که من حیثالمجموع مفاد قاعده را ثابت میکند، اصطیاد میکنند. پژوهش حاضر درباره بررسی تطابق اصل رومی ژرمنی حسننیت با فقه امامیه و امکان سنجی اصطیاد قاعده فقهی حسننیت است. برخی محققین با استناد به وجود مصادیق اصل حسننیت در فقه امامیه خصوصا در فقه العقود، قائل به وجود این اصل در فقه هستند. در این پژوهش با نقد این دیدگاه به این نتیجه میرسیم در خصوص حسننیت امکان اصطیاد قاعده فقهی حسننیت به صورت کلی وجود ندارد.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220Criminal Responsibility Arising from Situational Crime Preventive Measures in Imamiyya Jurisprudence and Iranian Lawبررسی مسئولیّت کیفری ناشی از اقدامات پیشگیرانه وضعی در فقه امامیه و حقوق ایران3453716568510.22059/jjfil.2018.132390.668075FAاسمعیلرحیمی نژاددانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تبریزاحمدرضاغفاریدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسیJournal Article20150920Situational crime prevention is a series of measures used by the state and civil society to prevent crime through reducing criminal opportunities and hardening targets. Since it is always possible that these technical and complex measures or instruments get abused by the state or citizens and due to the possibility of disordering at due process of the use of power, it is necessary to determine the conditions and rules for exercising such measures and for the resulting responsibilities. However, the unclear and incomprehensive approach of the legislature toward the legal nature of these preventive measures and their using conditions, have provided the opportunities for abusing and caused disagreements among lawyers and scholars. Some believe that these kinds of measures are self-defense and are subject to its conditions and rules. But some others regard them as some kinds of absolute and exclusive ownership rights. This article, relying on the jurisprudential and legal bases of the right of using these preventive measures and drawing on judicial precedents, doctrines, and different rules, investigates the nature and conditions of these measures and responsibility arising from using these kinds of measures.پیشگیری وضعی مجموعه تدابیر و اقداماتی است که دولت و جامعه مدنی با استفاده از آن سعی میکند از طریق افزایش زحمات و خطرات ارتکاب جرم و کاهش فرصتها و موقعیتهای جرمزا و تقویت سیبلها و آماجهای جرم به جلوگیری از جرم بپردازد.با عنایت به امکان سوءاستفاده از این اقدامات و ابزارهای فنی و پیچیده توسط شهروندان و دولت و امکان اخلال در فرایند اعمال صحیح حاکمیّت، تعیین شرایط و ضوابط برای اعمال این نوع اقدامات پیشگیرانه و مسئولیّت ناشی از آن امری ضروری است. با وجود این، نظر به عدم شفافیت و جامعیت رویکرد قانونگذار در باب ماهیّت، شرایط اقدامات پیشگیرانه و مسئولیت ناشی از آن زمینه برای سوءاستفادهها و اختلافنظرها فراهم گردیده است. برخی معتقدند اعمال این اقدامات نوعی دفاع مشروع بوده و تابع شرایط و احکام آن میباشد، برخی هم آن را نوعی اعمال حق مالکیت به صورت مطلق و انحصاری میدانند. مقاله حاضر با تکیه بر مبانی فقهی و حقوقی حقّ استفاده از اقدامات پیشگیرانه وضعی و با الهام از رویههای قضایی، دکترین فقهی و حقوقی و قوانین و مقررات مختلف ضمن تبیین این دیدگاههای متفاوت به بررسی ماهیت، شرایط و مسئولیت ناشی از اعمال این نوع اقدامات میپردازد.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220Relativity of Jurisprudential Understanding of the Qur’an and Traditionنسبیت فهم فقهی قرآن و سنت3733936568610.22059/jjfil.2018.127229.668034FAمحمدجوادسلمانپوردانشیارگروه قرآن و فقه دانشگاه شیرازJournal Article20150629Relativity of jurisprudential understanding of the Qur’an and tradition is what forms their external meanings. Many of the discourses on the principles of jurisprudence are organized to understand this layer of text and scholars of this field have numerous disagreements and finally they have differed in understanding the external meanings. These differences do not lead to absolute relativism of religious understanding of the Qur’an and traditions and despite some claims they do not cause the human understanding of religion by jurists. In judgment of this realm lots of inaccuracies have taken place. In this paper after studying the different meanings of relativity and presenting reasons for moderate relativity of understanding of religious binding text, the absolute relativity has been refuted and some confusion in this field has been pointed out. In order to prove minor relativity of understanding external meanings, mostly the reasons of disagreement among jurists in understanding the appearance of the Qur’an and traditions has been dealt with.اساس فهم فقهی از کتاب و احادیث، ظواهر آن دو را تشکیل میدهد. بسیاری از مباحث دانش اصول فقه برای فهم این لایه از متن سامان یافته و دانشمندان این علم اختلافهایی از جمله در فهم ظواهر با هم دارند. این اختلافها هرگز موجب نسبیت مطلق فهم فقهی قرآن و سنت نیست و علی رغم برخی ادعاها موجب بشری شدن فهم دین به وسیله فقها نیز نمیشود. در این مقاله پس از بررسی معانی مختلف نسبیت و ارائه دلایل نسبیت اعتدالی و مقید فهم فقهی متن، نسبیت مطلق ابطال شده و به برخی از خلطها در این ساحت اشاره شده است. برای اثبات نسبیت جزئی فهم ظاهر، بیشتر به علل اختلاف فقها در شناخت ظاهر قران و احادیث پرداخته شده است.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220The Role of Necessity in Permissibility of Obeying Real Secondary Commands in Imamaiyya Jurists’ Phrasesنقش حاجت در جواز اطاعت از حکم واقعی ثانوی در عبارات فقهای امامیّه3954166568710.22059/jjfil.2018.249824.668431FAحمیدهعبداللهی علی بیکاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم؛Journal Article20150908The actual canonical commands divide into initial and secondary commands. The secondary ones concern issues that involve conditions such as urgency, exigency, necessity etc. i.e. the command is legislated concerning this secondary conditions. The necessity is one of these secondary conditions in which the obliged cannot obey the actual initial command because of his necessity and so the lawgiver legislate the actual secondary command for him. Some jurists consider necessity and urgency as synonymous and some others consider it more general than urgency. In this article we explain that the relationship between necessity and urgency is absolute generality and peculiarity and the criterion that the necessity causes the change of a command. This issue is important because of applicability; but in jurist’s books it is expressed just in the form of jurisprudence issues and as to where necessity causes change of commands, the jurists have touched upon it briefly in the book of marriage in the discourse related to viewing.حکم واقعی به اوّلی و ثانوی تقسیم میشود، حکم واقعی ثانوی بر موضوعاتی مترتب میشود که به عوارضی چون اضطرار، ضرورت، حاجت و... متصف است؛ یعنی حکم با در نظر گرفتن عوارض ثانوی وضع میشود. حاجت از جملهی عوارض است که مکلف به دلیل حاجتی که دارد، نمیتواند از حکم واقعی اولی اطاعت کند و شارع حکم واقعی ثانوی را برای او وضع میکند. بعضی از فقها، حاجت را مترادف با ضرورت و اضطرار و بعضی به معنای مطلق حاجت، یعنی اعم از اضطرار به کار بردهاند. در این مقاله تبیین شده است که نسبت بین حاجت و اضطرار عموم و خصوص مطلق است. همچنین معیاری که حاجت باعث تغییر حکم میشود بیان خواهیم کرد. این موضوع به دلیل کاربردی بودن آن، پر اهمیّت است ولی در کتب فقها تنها به صورت مسألههای فقهی آمده است و اینکه حاجت در کجا باعث تغییر حکم میشود؛ فقها به صورت مختصر و در حدّ چند سطر در بحث نگاه در کتاب نکاح، آوردهاند.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220The study of the Jurisprudential Rule of “No Obedience of a Creature is Permissible as Long as the Creator
is being Disobeyed”بررسی قاعده فقهی «لا طاعهَ لمخلوقٍ فی معصیهِ الخالق»4174406568810.22059/jjfil.2018.125857.668028FAطاهرعلی محمدیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلامحمزهنظرپوردانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران0000-0002-5090-0483Journal Article20150610Despite the special status of legal rules in implementation of Islamic jurisprudence, there are still rules that have not been extracted yet, or have not been known as a judicial principle among jurists, one of which is the rule “No obedience of a creature is permissible as long as the Creator is being disobeyed”. Based on this rule, obeying people is unlawful when it leads to God’s disobedience and obedience to God cannot be achieved by unlawful act. Considering the importance of the issue on the one hand and the lack of prevalence of the so-called “rule” for it on the other, it requires proper research to affirm and consolidate the rule. In this study, which was conducted through a descriptive-analytical method and a massive search among narrations and <em>fatwa</em>s of the great jurists, in addition to the investigating and explaining of different takes on this narration, “No obedience of a creature is permissible as long as the Creator is being disobeyed” and adaptation of its various legal referents in the words of the jurisprudents, it has been proved as a rule.با وجود جایگاه ویژهی قواعد فقهی در تفریع و تطبیق احکام فقهی؛ هنوز قواعدی هستند که استخراج و اصطیاد نشده و یا در میان فقها به عنوان یک قاعدهی فقهی شهرت نیافتهاند که یکی از آنها قاعده «لا طاعهَ لِمَخلوقٍ فی مَعصیَهِ الخالِقِ» است. بر اساس این قاعده، اطاعت از افراد، زمانی که منجر به معصیت خداوند گردد، حرام است و اطاعت الهی نیز با انجام حرام محقّق نمیشود. نظر به اهمیت موضوع از یک سو و عدم رواج و شیوع اصطلاح «قاعده» برای آن از دیگر سو، میطلبید در راستای تأیید و تثبیت این قاعده، تحقیقی درخور صورت پذیرد. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با جستجوی وسیع در روایات و فتاوای فقهای عظام انجام گرفته، ضمن بررسی و تبیین برداشتهای مختلف از روایت «لا طاعهَ لِمَخلوقٍ فی مَعصیَهِ الخالِقِ» و تطبیق مصادیق مختلف فقهی آن در کلام فقها، قاعدهی مذکور اثبات شده است.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220A Legal-Judicial Study on State Obligation for the Ḥijāb (Islamic Dress Code) of Tourist Womenپژوهشی فقهی- حقوقی در الزام حکومتی بر حجاب زنان جهانگرد4414646568910.22059/jjfil.2018.137451.668107FAفاطمهفلاح تفتیدکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قمJournal Article20151220The tourism industry, one of the most important industries of the world, has had a rapid growth in the world’s economic development. Among various issues and factors damaging to the tourism industry, obligation for <em>ḥ</em><em>ijāb</em> is what some people have considered as creating discontent and reduction of the number of tourists and have even called it an act against human rights. This research attempts to study the jurisprudential obligation of the Islamic state concerning the <em>ḥ</em><em>ijāb</em> of the tourists as per legal-judicial evidences. After the study was conducted, it was found out that the evidences of enjoining right and forbidding wrong, the arguments concerning the absence of concomitance between prohibition and absence of the <em>ḥ</em><em>ijāb</em> as well as the impact of the circumstances at the time and place of pretending the forbidden can be considered as the jurisprudential requirements obligatory upon non-Muslims, either residents or tourists and representing the Islamic state’s responsibility. In addition, the ruling derived from the law of any country obliges the tourists to act accordingly and in case of failing to do so, they have broken their oath and in case of entering the country the state is entitled to oblige them to abide by it.صنعت گردشگری رشد سریعی در توسعه اقتصاد جهان داشته است. در میان مسائل مختلف گردشگری و عوامل آسیبزا به این صنعت، برخی افراد اجبار گردشگران به حجاب شرعی را، سبب نارضایتی وکاهش گردشگر دانسته و حتی آن را ضد حقوق بشر خواندهاند. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیلی، ادله فقهی ـ حقوقی الزام دولت به حجاب گردشگران را بررسی کند. در این بررسی نشان داده خواهد شد که ادله امر به معروف و نهی از منکر، ادله ناظر به تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر حکم حرمت تظاهر به منکرات میتواند به عنوان مبنای فقهی الزام غیر مسلمانان اعم از ساکن و جهانگرد شمرده شود و بیانگر مسوولیت دولت اسلامی است. علاوه بر آنکه از منظر حقوقی، حکم مستفاد از قانون هر کشور جهانگردان را موظف به عمل طبق آن کرده و در صورت عدم عمل به آن، سوگندنامۀ خود را شکسته و در صورت ورود به کشور، حکومت حق الزام وی را دارد.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220Studying the Way Adhān and Iqāma were Legitimized from the Sunnis Perspective and its Critiqueبررسی چگونگی تشریع اذان و اقامه از دیدگاه اهل سنّت و نقد آن4654936569010.22059/jjfil.2018.141491.668137FAعلیرضاهدائیاستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانعلیمظهر قراملکیاستاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانجوادسلطانی فرددانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران0000-0002-3965-9457Journal Article20160722The way <em>adhan </em>and <em>iqama</em> were legitimized is among major matters of disputes between Shi’ites and Sunnis. Considering the well-known Sunni perspective that <em>adhan </em>and <em>iqama</em> were legitimized through dream of a certain ‘Abd Allah b. Zayd in an unrevealed way, a question raises whether legitimization of divine precepts through intermediation of ordinary people is acceptable. <br />Discussing how <em>adhan </em>and <em>iqama</em> were legitimized from the Sunnis perspective and evaluating the proofs argued in this connection, the present essay comes to the conclusion that believing in an unrevealed cause for their legitimization is in opposition to both intellectual and narrative proofs. In addition to suffering inauthentic chains of transmission, the proofs argued for that claim are in explicit contradiction to one another.کیفیت تشریع اذان و اقامه از مهمترین مسائل اختلافی میان فریقین به شمار میآید. با توجه به اعتقاد مشهور اهل تسنن مبنی بر تشریع اذان و اقامه بهصورت غیر وحیانی و توسط رؤیای فردی به نام عبدالله بن زید، این پرسش به وجود میآید که آیا میتوان تشریع احکام الهی را با دخالت فرد یا افرادی صحیح دانست؟ پذیرش این اعتقاد چه نتایجی میتواند داشته باشد؟ در نوشتار حاضر بهطور خاص به بررسی جایگاه اذان و اقامه در تشریع اسلامی از دیدگاه اهل تسنن و ادلة آنان پرداخته شده است. اعتقاد به اینکه مبدأ اذان و اقامه با وحی نبوده است، با مبانی عقلی و نقلی بههیچوجه همخوانی ندارد. مستندات غیر وحیانی بودن تشریع، افزون بر ابتلا به ضعف سندی، با یکدیگر تعارضات اساسی دارند.دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874450220180220Ownership and Administration of Petroleum and Gas Mines in Argumentative Islamic Jurisprudence (Fiqh) and the Laws of Islamic Republic of Iranمالکیت و مدیریت معادن نفت و گاز در فقه و قوانین ایران4955176569110.22059/jjfil.2018.128032.668040FAسید علی محمدیثربیدانشیار گروه حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهرانحبیبسبزواریدانشجوی دکتری حقوق تجارت بینالملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150711As petroleum was discovered in our country, during its lifetime, several legal and political issues arose in this regard. One of these issues is the ownership situation of the petroleum and gas mines. Jurisprudential texts and six major theories regarding mines are dealt with in this study, and considering the strong reasons and proofs we support the <em>anfāl</em> (spoils of war) theory, and it is hereby decided that mines are absolutely in Imam (Ruler)’s possession. Then, administration and ownership manner are discussed within the logical course of the analysis. In this regard, two views are debated: priority in occupying, and credit possession. Finally, legal texts, specifically art. 45 of the constitution as the main sources are interpreted on the basis of the Islamic and logical principles. As a conclusion it has to be mentioned that <em>anfāl</em> theory is established in the legal texts as well as jurisprudential texts, and has to take into account the legal texts on the basis of the jurisprudential reasons.با اکتشاف نفت در کشورمان، در طول دوران حیات آن، مسایل حقوقی و سیاسی متعددی راجع به آن مطرح شد. از جملهی این مسایل، وضع مالکیت معادن نفت و گاز میباشد. در این پژوهش، به بررسی نظریههای فقهی راجع به معادن، پرداخته شده است که با توجه به قوت و استحکام ادلهی انفال، این نظر را پذیرفته و قایل به آن میشویم که معادن مطلقا ملک امام علیهالسلام است. سپس در سلسلهی منطقی این تحلیل، نحوه مالکیت و اداره انفال بحث شده است. در این باب دو نظر، اولویت در تصرف و ملکیت اعتباری مورد بحث واقع شده است. در انتهای پژوهش، متون قانونی به ویژه اصل 45 قانون اساسی به عنوان مستند اصلی، بر پایهی مبانی فقهی مورد تفسیر قرار میگیرند و به این نتیجه میرسیم که در متون قانونی همچون متون فقهی نظریه انفال قوت دارد و بایستی، در قانونگذاری و تفسیر آن مد نظر قرار گیرند