دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219A Research on the Veraciousness of an Act Done under
Hardshipپژوهشی در صحّت انجام فعل حَرَجی1133538510.22059/jjfil.2013.35385FAعبداللّهبهمنپوریدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسیمشهدحسینصابریدانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20110313Among concepts influencing jurist’s verdicts notably are<br />harm and hardship. What is for certain is that doing a<br />harmful act is null and void. However, there is a<br />disagreement among jurists as to veraciousness of an act<br />done under hardship. Comparing it with harmful acts,<br />some believe in its annulment. Some other arguments are<br />presented for annulment, but all of them suffer from some<br />problems. Criticizing proofs of those who believe in<br />annulment of acts done under hardship and treating them<br />as inadequate on the one hand and relying on jurists’<br />argumentations and intellectual confirmation on the other,<br />the present essay intends to prove veraciousness of acts<br />done under hardship and present criterion in this<br />connection.از جمله مفاهیمی که تأثیر زیادی در آراء فقها دارد، عناوین ضرر و حرج است. آنچه مسلّم است این است که انجام فعل ضرری از آنجا که مبعّد است، باطل است. امّا در مورد صحّت انجام فعل حرجی میان فقها اختلاف است؛ برخی آن را با قیاس به ضرر باطل دانستهاند. ادلّۀ دیگری نیز برای بطلان ارائه شده است که همگی مبتلا به اشکال است. این نوشتار با نقد ادلّۀ قائلین به بطلان فعل حرجی و ناکافی دانستن آنها با تکیه بر ادلّه و استدلالهای فقها و ارتکاز عقلی، درصدد اثبات صحّت انجام فعل حرجی و ارائۀ ملاک است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_35385_c3848bc140c975ff141f3d623e7ad641.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219Restriction of a General Term by Disaccording
Implicature in Sunni Jurisprudenceتخصیص لفظ عام به وسیله ی مفهوم مخالف در اصول فقه اهل سنّت15283538610.22059/jjfil.2013.35386FAفرزادپارسااستادیار گروه فقه و حقوق شافعی دانشگاه کردستانJournal Article20110727Priority and precedence of the uttered (mantuq) over<br />implicature (mafhum) is a matter of consensus among<br />scholars. The very priority has caused a dispute<br />concerning restriction of a general term by disaccording<br />implicature (mafhum al-mukhalif). The dispute is<br />originated by weakness of restriction by disaccording<br />implicature. Disagreement in this connection is subject to<br />acceptance of authority of disaccording implicature. The<br />matter of dispute is two sentences of one speaker or some<br />speakers who are treated as one. Also, the implicature<br />opposing its own general must be authorized. Similarly,<br />there must not exist a proof which is stronger that the<br />disaccording implicature and prevents restriction. Majority<br />has accepted restriction, arguing that the disaccording<br />implicature is treated as the uttered; some of them<br />considering that restriction as juristic analogy while others<br />as lexical. On the contrary is the view of those who have<br />not accepted that restriction, arguing that the general is the<br />uttered and the uttered is of priority over the implicature.<br />The third group are those who have not preferred either of<br />the opinions. In the author’s opinion, however, view of the<br />majority which takes both proofs, i.e., the uttered and the<br />implicature, into consideration is preferable.تقدّم و برتری منطوق بر مفهوم، محلّ إتّفاق علما است. همین تقدّم سبب شده تا تخصیص عام به وسیلهی مفهوم مخالف، محلّ خلاف و نزاع باشد. منشأ اختلاف، ضعیف بودن تخصیص به وسیلۀ مفهوم مخالف است. اختلاف در این باب، فرع بر پذیرش حجیّت مفهوم مخالف است. محلّ نزاع، دو کلام صادر شده از متکلّم واحد یا متکلّمانی است که در حکم متکلّم واحد هستند. نیز باید مفهومِ معارض با عامّ خود حجّت باشد. همچنین نباید دلیلی قویتر از مفهوم مخالف، مانع تخصیص شود. جمهور، تخصیص را پذیرفتهاند؛ با این استدلال که مفهوم مخالف در حکم منطوق است. لکن از این میان، برخی این تخصیص را به منزلهی قیاس و برخی، لفظ میدانند. در مقابل، عدّهای چنین تخصصی را نپذیرفتهاند؛ با این استدلال که عام، منطوق است و منطوق مقدّم بر مفهوم است. برخی هم توّقف کرده ِِِو قائل به ترجیح نشدهاند. دیدگاه جمهور که إعمال هر دو دلیل، یعنی منطوق و مفهوم را در پی دارد، راجح است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_35386_5bc8e967c71cba8c0e3337439cad32ec.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219A Survey of the Right to Abrogation Caused
by Breach of Contract in Time Obligationsبررسی حقّ فسخ ناشی از تخلّف قراردادی در تعهّدات مدّتدار29463538710.22059/jjfil.2013.35387FAرضارنجبراستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزJournal Article20110712Observation of principle of irrevocability of contracts, that<br />of rights of obligor and obligee, and consideration of the<br />latter’s real intention in mentioning the time in the<br />contract are among points to be taken into consideration in<br />time obligations. Although fulfillment of contracts is<br />among causes of legal schools and the Quranic verse<br />“Fulfill the contracts” (5:1) emphasizes that, in some<br />cases, such as one part’s breach of contract and obligation,<br />to grant the other part the right to the abrogation is an<br />important means of actualization of justice. Considering<br />that, should it certainly become clear that the obligor<br />cannot fulfill his obligation in the remaining time and, in<br />other words, should waiting for the remaining time be in<br />vain first, and should such waiting cause harm to the<br />obligee secondly, one could believe in the right to<br />abrogation for the obligee on the basis of such undeniable<br />principles as “there is no harm in Islam,” negation of<br />hardship, and the conduct of the wise – although the<br />remaining time not being expired and that being against<br />Iranian courts jurisprudence.رعایت اصل لزوم قراردادی، رعایت حقوق متعهّد و رعایت حقوق متعهّدله و توجّه به قصد واقعی او از شرط مدّت در قرارداد از جمله مواردی است که باید در تعهّدات مدّتدار مورد ملاحظه قرار گیرد.
هر چند که وفای به مدلول قرارداد یکی از آرمانهای مکاتب حقوقی بوده و آیۀ شریفۀ «أوفوا بالعقود» نیز بر آن تأکید دارد، ولی در بعضی موارد، از جمله تخلّف یکی از طرفین از اجرای تعهّد و وفای به عقد، قائلشدن حقّ فسخ برای طرف دیگر، ابزار مهمّی برای تحققّ عدالت است.
با توجّه به مطالب فوق، اوّلاً؛ اگر قبل از اتمام مدّت معیّنه به صورت یقینی روشن شود که متعهّد در مدّت باقیمانده نمیتواند به تعهّد خود جامهی عمل بپوشاند و به عبارت دیگر، صبرکردن برای مدّت باقیمانده، عملی لغو و عبث باشد؛ و ثانیاً؛ از این صبرکردن برای متعهّدله ضرر تولید میشود، در این صورت، به استناد قواعد مسلّم همچون لاضرر و نفی عسر و حرج و سیرۀ عقلا، میتوان برای متعهّدله حقّ فسخ قائل شد؛ هرچند که مدّت معیّنه تمام نشده باشد و برخلاف رویهی قضائی محاکم ایران باشد. دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219Validity of Appearances of Qur’anic verses from
Akhbaris’ Viewpointاعتبارسنجی ظواهر آیات قرآن از منظر أخباریون47613538810.22059/jjfil.2013.35388FAمحمّدرضاشاهرودیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه تهرانJournal Article20120108As a branch of Shi‘a jurists, Akhbaris disagree their<br />majority on the validity of some sources of inferring as<br />well as ways of understanding divine precepts, among<br />which being discrediting ordinary people’s (i.e., other than<br />the infallible-innocent personalities’) understanding of<br />appearances of the Qur’an. Their opinion is based on two<br />bases: hadiths they claim they are massively reported and<br />are apparent in the lack of authority of appearances of the<br />Qur’an, and occurrence of restriction and qualification as<br />well as figurative usage in the appearances of majority of<br />Qur’anic verses in such a way that they discredits them.<br />Contemplation upon works and views of Akhbaris,<br />however, indicates that such opinion is not held by all of<br />them. On the contrary, they believe in the priority of the<br />Book over other proofs as well as necessity of conformity<br />of other proofs with the Book; and this is the best proof<br />that majority of Akhbaris, like Usulis, believe in the<br />priority of appearances of the Qur’an before consideration<br />of hadiths. The present essay attempts to gather and<br />criticize all Akhbaris’ proofs in this connection.<span lang="FA">اخباریان به عنوان شاخهای از فقهای شیعه با اکثریت ایشان، یعنی اصولیان در اعتبار برخی از منابع استنباط و طُرُق فهم احکام اللّه، اختلاف دارند. از جمله اینکه آنها به بیاعتباری فهم انسانهای عادی (= غیر معصومین (علیهمالسّلام)) از ظواهر قرآن، شهرت یافتهاند. این پندار ایشان بر دو پایۀ اساسی متکّی است؛ نخست، «روایاتی» که آنها مدّعی تواتر و ظهور آن در عدم حجیّت ظواهر قرآن میباشند و دیگری، وجود «تقیید و تخصیص» و ورود «تجوّز» به ظاهر اکثر آیات قرآن به گونهای که آنرا از حجیّت ساقط میکند</span><span dir="LTR">.</span> <br /><span lang="FA">تأمّل در آثار و آراء اخباریان، بیانگر فراگیر نبودن این باور در میان ایشان و اعتقاد آنها به تقدّم کتاب بر دیگر ادّله و لزوم انطباق آن با قرآن است و این خود، بهترین دلیل بر اعتقاد اکثریت ایشان همچون دیگر اصولیان بر حجیّت ظواهر کتاب، پیش از ورود دلیل روائی محسوب میشود. در این مقاله کوشش شده است، ادّلۀ اخباریان بر این دیدگاه گردآوری و مورد نقّادی قرار گیرد.</span>https://jjfil.ut.ac.ir/article_35388_da9eaf59bbd15eb36598898f96f01811.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219Criticism of Opinion of Consideration of Commonness
of Horizon in Proving Commencement of Lunar Monthنقد مبنای اعتبار اشتراک افق در اثبات آغاز ماه قمری63833538910.22059/jjfil.2013.35389FAسیّده مهدیهفیض اصفهانیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20120107According to Islamic hadiths, one way of proving<br />commencement of lunar month is testimonial evidence<br />(bayyina). It should be discussed in this connection that if some<br />righteous-trustworthy evidence saw the moon in one region, to<br />what spatial extent would their testimony be acceptable? Is it<br />the whole earth or some part of it? Mantuq of hadiths on fasting<br />are restricted by no spatial condition of authority of testimonial<br />evidence of observing moon; that is why they are lexically<br />absolute-although they have no absoluteness of the position in<br />this connection due to sphericity of the earth and it cannot be<br />accepted that lunar month could commence simultaneously in<br />the whole world. That is why one should look for some criteria<br />among hadiths for division of regions in proving the new moon.<br />Shi‘a jurists mostly hold that one can take testimony of the<br />testimonial evidence if the horizon is the same or it is close to<br />where the moon is observed; otherwise, observation of eye<br />witness would not be sufficient. Their chief reason for their<br />claim is diversion (insiraf) of hadiths. The truth, however, is<br />that such diversion is not realized and therefore that claim is not<br />acceptable, because of lack of traditional support as well as not<br />presenting any precise criteria for closeness and farness in their<br />verdicts. That is why one should look for another criterion for<br />such division.یکی از راههای اثبات آغاز ماه قمری بر طبق روایات اسلامی، بیّنه بر رؤیت هلال است. در این باره بحث میشودمیشود که اگر شاهد یا شاهدانی عادل، در منطقهای هلال را رؤیت نمودند، شهادت ایشان بر رؤیت، برای سایر مکلّفین، آیا در همه جای زمین قابل تمسّک است یا در بخشی از آن؟ منطوق روایات باب صوم، فاقد هرگونه قید مکانی برای حجیتبیّنه بر رؤیت هلالبوده و اطلاق لفظی آنها ثابت است. هرچند که به دلیل کرویت زمین، اطلاق مقامی این روایات منعقد نمیباشد و نمیتوان پذیرفت که ماه قمری بصورت همزمان در کلّ زمین آغازشود. به همین دلیل، باید ملاکی برای تقسیم بلاد در اثبات حلول ماه نو از میان روایات استخراج نمود. مشهور فقهای امامیه معتقدند که اگر بین محلّ رؤیت و محلّ شهادت، اشتراک یا تقارب افق وجود داشته باشد، میتوان به متعلّقبیّنه اخذ کرد و در غیر این صورت، رؤیت شاهدان کفایت نمیکندمیکند. عمده دلیلی هم که بر اثبات این ادّعا میآورند انصراف روایات است. امّا حق این است که این انصراف ثابت نیست و این مدّعا، به دلیل عدم داشتن پشتوانۀ روایی و هچنین عدم دقّت و ضابطهمندی تعریف قرب و بُعد در فتاوای ایشان، قابل قبول نمیباشد. لذا باید به دنبال ملاک و ضابطهی دیگری برای این تقسیم بود.https://jjfil.ut.ac.ir/article_35389_de62db39eb89a09cce99677ebc866fba.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219Criticism of Opinion of Obligation of Belatedly
Performing of Missed Acts of Worship upon the Elder
Son and Its relation with primogeniture (habwa)نقد نظریهی وجوب قضاء عبادات فائتهی میّت بر ولد اکبر و رابطهی آن با تعلّق حبوه851013539010.22059/jjfil.2013.35390FAامیرکیمیاکارشناس ارشد دانشگاه تهران/ دانشآموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس قم دانشگاه تهرانJournal Article20111221The right to habwa and peculiarity of some part of<br />properties of the deceased person to his eldest son<br />gratuitously, which prevents other heirs from that part, is<br />criticized by some and caused some jurists to present some<br />opinions announcing negation of habwa being gratuitous.<br />One of such opinions grants the eldest son the right to<br />habwa in return for belatedly performing of missed acts of<br />worship and not being gratuitous. However, proofs of<br />obligation of belatedly performing of missed acts of<br />worship of deceased person suffer from weakness in both<br />the chain of transmitters and the content. It should be<br />noted that should their weakness be ignored and obligation<br />be proved, there would still be no mutual implication<br />between observing that obligation and receiving habwa.ثبوت حقّ حبوه و تعلّق بخشی از اموال میّت به ولد اکبر به نحو مجّانی که موجب حرمان سایر ورثه از آن بخش میگردد، مورد استبعاداتی قرار گرفته و برخی از فقها را به سمت و سوی نظریاتی در نفی مجّانیت حبوه سوق داده است. در یکی از این نظریات، حقّ حبوه در إزاء قضای عبادات فائتهی میّت، به ولد اکبر تعلّق میگیرد و مجّانی و بلاعوض نیست. این در حالی است که ادلّهی وجوب قضای عبادات فائتهی میّت، مبتلا به ضعف سندی و دلالی میباشد و با اغماض از ضعفشان و بر فرض ثبوت وجوب، ملازمهای بین عمل به این وجوب و تعلّق حبوه مشاهده نمیگردد.https://jjfil.ut.ac.ir/article_35390_f0474a3e0e7e6119aa91e6270356e60f.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874445220130219Woman’s Leaving Home and Permission
of the Spouse from Shiite Jurisprudence perspectiveخروج زن از منزل و اذن شوهر از منظر فقه امامیه1031233539110.22059/jjfil.2013.35391FAزین العابدیننجفیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتیJournal Article20110930Majority of Shi‘a jurists believe in the absolute<br />unlawfulness of woman’s leaving home without<br />permission of the spouse unless for mandatory duties.<br />Following majority’s opinion, a good number of lawyers<br />have maintained that woman’s leaving home without<br />permission of the spouse for any purpose is not allowed.<br />In the present essay, proofs concerning this problem,<br />including Qur’anic verses, hadiths, and principles, are<br />surveyed and it is thereby proved that conventional exit<br />without spouse’s permission, conditional upon observing<br />spouse’s matrimonial right, is lawful.مشهور فقیهان امامیه قا ئل به ممنوعیت مطلق خروج زن از منزل بدون اذن شوهر در غیر انجام واجب هستند . بسیاری از حقو ق دانان به پیروی از قول مشهور همین نظر را برگزیده و گفته اند: خروج زن از منزل بدون اذن شوهر به هر منظوری، روا نیست. در این پژوهش اقوال و ادلّه ی مسأله از آیات ، روایات و اصول بررسی شده و اثبات گردیده است که خروج متعارف زن از منزل بدون اذن شوهر با رعایت حق کامجویی شوهر جایز است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_35391_b2b3edc67d7a706c54354c9f0d901032.pdf