دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823Consideration of the rule of killing of the person
Who Insult to prophet and Imamsبررسی حکم قتل ساب النبی (ص) و ائمه اطهار (ع)9911528415FAابوالحسنشاکریدانشگاه مازندرانیاسرغلام نژاددانشگاه مازندرانJournal Article19700101Insulting to prophet or Imam is obscene, shameful and insupportable for any Muslim, so the person who insults must be killed. Any where that there is no Islamic government or it has not been ordained any rule about killing insulter; Killing insulter has no retaliation (punishment).
But when legislator especially issued a rule for Killing punishment in article513 for the crime of insulting to prophet or Imam, it is for in habiting to execute private justice and the government is responsible to execute putting to death (Killing) , that its necessity is public trial (judgment) and legal formality nonetheless, if a person Kills insulter for executing legal (juridical) task, Killer must be proved his/her crime in the court, and in any case, according to article 612 act of Islamic punishment rule, providing disruption in regularity and security of society, he/she is meritorious for governmental punishment. Unless, based on religious law and constitutional law, leader permit Killer from governmental punishment, because Judicial power is his status, but if killer kill insulter in out of Iran, he/she immunes from punitive pursuit and retraction. But if insulter is killed with non – divine stimulus, Killer must be condemned to punishment for intentional Killingسبّ نبی (ص) یا ائمه (ع) نزد مسلمانان آنقدر قبیح و غیر قابل تحمل است که قانون مجازات اسلامی، خون سب کننده را هدر تلقی میکند. جائی که دولت اسلامی استقرار ندارد یا در قلمرو حکومت اسلامی قانونی راجع به مجازات سبّ کننده وضع نشده است، قتل سب کننده موجب قصاص نیست؛ ولی وقتی قانونگذار بطور خاص در مادهی 513 ق.م.ا، برای این جرم مجازات اعدام را وضع کرده، در مقام جلوگیری از اجرای عدالت خصوصی است و دولت، مسئولیت اعدام سب کننده را به عهده میگیرد. با این حال اگر کسی در اجرای تکلیف شرعی سب کننده را بکشد، قاتل باید این جرم را در دادگاه ثابت کند و در هر حال مستند به مادهی 612 قانون مجازات اسلامی در صورت اخلال در نظم و امنیت جامعه، مستحق مجازات حکومتی است؛ مگر اینکه رهبر با لحاظ شرع و قانون اساسی، با توجّه به این که قوه قضائیه، از شئونات وی است قاتل را از مجازات حکومتی معاف کند، اما اگر قاتل، سب کننده را در خارج از ایران به قتل برساند، مرتکب از تعقیب کیفری و استرداد مصون است؛ امّا چنانچه سب کننده با انگیزهی غیر الهی به قتل برسد، قاتل به مجازات ارتکاب قتل عمدی محکوم می-گردد.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28415_bd620aa20769cb51ba331246b5406fa6.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823The General Evaluation [examination] of Options Rulesبررسی کلّیات احکام خیارات11713828416FAعباسعلیعمید زنجانیدانشگاه تهرانابوالفضلاحمدزادهپژوهشکده حضرت امام خمینی (س)Journal Article19700101In this article it has been tried to consider the general rules and provisions of options as one of the common traditions of Islamic jurists. Therefore, in order to reach to that general rule, the profound viewpoint of Sheikh Ansari and some of the contemporary Shi'i jurists and some highly qualified jurists have been analyzed critically, specially matters such as "criterion and nature of the revocation option", "type of right in options", "the principle of necessity in optional contracts", "cancellation of revocation option with the deliberate act of option holder" and "waste in the option period" have been considered and in each case after analyzing the subject and setting the context of the debate and eliciting the rationales and principles of each viewpoint, the selected view of the authors has been offered and explainedدر این مقاله، قواعد و احکام عمومی خیارات، به عنوان یکی از سنتهای معمول فقهای اسلامی در تبیین و تحلیل ماهوی خیارات، مورد بحث و واکاوی قرار گرفته است؛ از همینرو، در راستای تحصیل قاعده، کلّی مزبور، دیدگاه ژرف شیخ اعظم انصاری (ره) و برخی از فقهای معاصر شیعی و نیز گروهی از حقوقدانانِ صاحبنظر، به نحو دقیق، مورد مداقّهی علمی با رویکرد انتقادی، واقع شده است که میتوان به موارد «ملاک و ماهیت خیار فسخ»، «نوع حق در خیارات»، «اصل لزوم در عقود خیاری»، «سقوط خیار فسخ با تصرّف ذیالخیار از روی علم و عمد» و «تلف در زمان خیار» اشاره داشت. بعد از تحلیل و تبیین مقام بحث در هر یک از موارد فوقالذکر و استخراج مبانی و اصول اتخاذی هر یک از دیدگاهها، نظریّهی مختار و دیدگاه تنقیحی ارائه و تبیین شده است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28416_0183dd00b909ca8b1f0fcba456a8ed1c.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823Analysis of liability of paternal relatives, relatives and public treasury in Islamic law, in direction of principle of vicarious liability in French lawتحلیلی از مسئولیت عاقله، خویشان و بیتالمال درفقه؛ در راستای اصل مسئولیت مدنی ناشی از عمل غیر در حقوق فرانسه13915928417FAعلیرضایزدانیاندانشگاه اصفهانJournal Article19700101Sometimes, following of Islamic law, there is a liability of paternal relatives, relatives and public treasury that some of the jurists say that this liability is a against of personal liability and therefore they oppose or limit this liability. But the analysis of this liability shows that this liability is a tort. In the other hand, in some of the countries the vicarious liability is a principle. Therefore, with inference of some of the Islamic jurisprudence and with legal interpretation of the vicarious liability in other country, the legislator can change this legal institution in to the social i nstitutionدر مواردی، به تبع فقه، در حقوق موضوعه، مسئولیتی بر عاقله یا بستگان یا نهایتاً بیتالمال بار می گردد که برخی، مسئولیت مزبور را مخالف اصل شخصی بودن مسئولیت دانسته و بنابراین یا با این نهادها مخالفت شده و یا به صورت استثنایی با آنها برخورد میگردد. در حالی که تحلیل ماهیت ضمان در این نهادها، نشان می دهد که ضمان مزبور، نوعی مسئولیت مدنی است و از سوی دیگر، در حقوق برخی از کشورها، مسئولیت مدنی ناشی از عمل غیر، تبدیل به یک اصل شده است. بنابراین، به نظر می رسد با نگرشی دوباره به این نهادها، قانونگذار می تواند با استخراج برخی از آراء فقهی، آنها را با تفسیری که اخیراً در برخی از کشورها، از جمله در حقوق فرانسه از مسئولیت مدنی ناشی از عمل غیر به عمل آمده، به یکی از نهادهای مفید اجتماعی تبدیل کند که در این مقاله به آن پرداخته می شود.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28417_4a1e4a6551e2ee6fd7fb56bdc53ac90e.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823Guardianship at the Marriage of Adolescent Maidenولایت در نکاح باکره ی رشیده113328418FAعلی اکبرایزدی فرددانشگاه مازندران، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسیسمیهکلیجیدانشگاه آزاد اسلامی بابلحسینکاویاردانشگاه مازندرانJournal Article19700101Unmarried virgin adolescent girl or married, but this marriage hasn’t been consummated or sexual intercourse done in anus or her virginity is removed by non-copulation before maturity or after it, she is equal to maiden and guardianship on her will be arguable in two cases: financial affairs and matrimony. All jurisprudents (Imamiyeh and Sunni) have alliance about non-guardianship in financial affairs of adolescent maiden. With regarding to consensus of all juristic opinions about it, they are at variance in case of guardianship at the marriage of adolescent maiden. Jurisprudents' comments about this can be divided into five categories: Not proving guardianship absolutely, sharing in guardianship, prove of guardianship in permanent marriage and not in temporary, vice versa of previous and proving guardianship absolutely. This study, with critical approach, explains and analyzes the views in the provinces surrounding guardianship at the marriage of adolescent maiden in Islamic jurisprudence and Iranian law. At the end, selected comment that is sharing in guardianship will be describedباکره ی بالغه ی رشیده ای که ازدواج نکرده باشد یا ازدواج کرده، اما نزدیکی صورت نگرفته یا نزدیکی در دبر انجام شده یا اینکه بکارت دختر، به غیرجماع، قبل از بلوغ یا بعد از آن، بنابر قولی، از بین رفته باشد، ولایت بر او، در دو موضع «مالی» و «نکاح» قابل بحث و بررسی خواهد بود. فقهای امامیه و اهل سنت بر نفی ولایت، در امور مالی باکره ی بالغه ی رشیده، اتفاق نظر دارند. با این وجود، در ارتباط با ولایت در نکاح باکرهی بالغه ی رشیده، دارای اختلاف نظر می باشند. نظرات فقهاء در این باره، به 5 دسته قابل تقسیم است: عدم ثبوت ولایت مطلقاً؛ تشریک ولایت؛ ثبوت ولایت در نکاح دائم و عدم ثبوت در متعه؛ ثبوت ولایت در متعه و عدم ثبوت در نکاح دائم؛ ثبوت ولایت مطلقاً. پژوهش حاضر، با رویکردی انتقادی به ادلّه ی اقامه شده، به تبیین و تحلیل دیدگاه های مطروح پیرامون ولایت در نکاح باکره ی رشیده در فقه و حقوق ایران می پردازد و در پایان، نظر مختار که تشریک ولائی است، تشریح می شود.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28418_a1909cc6fd9935a9a16ae5099c03e10c.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823Novation in Imamiyah Jurisprudence (civil section)جایگاه تبدیل تعهد در فقه امامیه (بخش مدنی)355428419FAبیژنحاجی عزیزیدانشگاه بوعلی سینامجتبیزنگنهکارشناس ارشد از دانشگاه تهرانعابدینمؤمنیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101Novation is one of the important topics of the obligations law, that is in its special and traditional meaning a legal act , and has been adopted from Roman law and it has been used in civil codes of the most countries, among them Iran. With due attention to special role of the Imamiyah jurisprudence rules in codification of the Iran civil code, some questions are propounded in connection to novation in Imamiyah jurisprudence, that pursue the remarkable theoretical vacuums ; the vacuums and questions which have not been discussed certainly and in expanded way hitherto. The institution of the novation has not been ordained in Imamiyah jurisprudence, because the Islamic law and Imamiyah jurisprudence advanced legal rules have provided for the need to novation in desirable ways. But a sort of substitution of the obligation subject and a type of the changing of legal relations can be seen in Imamiyah jurisprudence that explanation about their nature and making their segregation and subscription points clear toward novation, not only can demonstrate the school of Imamiyah jurisprudence freedom of want, but also can answer to existent questions in this baseتبدیل تعهد، از مباحث مهم حقوق تعهدات است که در معنای خاص و سنتی خود، ناظر به عملی حقوقی میباشد که ریشه در حقوق رومیان دارد و در قانون مدنی بیشتر کشورها، از جمله ایران، وارد شده است. با توجه به نقش خاصی که قواعد و احکام فقه امامیه، در تدوین قانون مدنی ایران دارد، سؤالاتی در رابطه با تبدیل تعهد در فقه امامیه مطرح میشود که خلأهای معرفتی قابل توجهی را به دنبال میآورد؛ خلأها و سؤالاتی که تاکنون، به صورت مضبوط و مبسوط، در مورد آنها بحث نشده است. تأسیس حقوقی تبدیل تعهد در فقه امامیه مقرر نشده است؛ زیرا اصول حقوقی متقن و مترقی فقه امامیه و حقوق اسلامی، نیاز به تبدیل تعهد رومی را از طرق مطلوبی تأمین کرده است. اما گونهای از تبدیل موضوع تعهد و تغییر روابط حقوقی، در فقه امامیه دیده میشود که تشریح ماهیت آنها و تبیین نقاط افتراق و اشتراک این موارد، با تأسیس حقوقی تبدیل تعهد، علاوه بر اینکه غنای مکتب فقهی امامیه را در این زمینه نشان میدهد، میتواند راهگشای پاسخ به سؤالات موجود در این حیطه باشد.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28419_21a9877fd2dfbc64fd24f8911d952a23.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823An analysis of the reform of the women's Inheritance law in Iranتأملی بر اصلاح قانون ارث زنان در ایران557628420FAعبدالحسینرضائی راددانشگاه شهید چمران0000-0001-8395-6638Journal Article19700101This article which is aimed at regulating the change of laws in legislative system of Islamic republic of Iran, intends to shed light over a significant change which has recently been taken place in the inheritance law of Iran. (Articles 946-949 of Civl law of Iran). This is analyzed from various view points such as historical, political, social, economic, legal and juridical aspect.
The probable consequences of it are anticipated in various conditions, and finally the probability that this change would be leased on new juridical proofs is reinforced and other probabilities like the effect of social events and political happenings in this change are put in doubt or rejectedدر این مقاله، با هدف ضابطه مند کردن هرچه بیشتر تغییر قوانین در نظام قانونگزاری جمهوری اسلامی ایران، تغییر مهمی که اخیراً در قانون ارث ایران صورت گرفته است، مورد دقت قرار گرفته و از جنبه های مختلف، از جمله از جنبه ی تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و فقهی بررسی و تحلیل می شود و تبعات و پی آمدهای احتمالی آن در حالت های مختلف پیشبینی می شود. در نهایت، این احتمال که تغییر مزبور، مستند به تأثیر حوادث و تحولات اجتماعی و با انگیزه ی تطبیق هرچه بیشتر قوانین موضوعه با نیازهای زمان، در ضمن هماهنگی با موازین شرعی باشد، تقویت می گردد.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28420_3da864f022626f93fbe66dd2ac0cdb6f.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874444120110823Consumer protection and its area in Islamic jurisprudence (Shafeids & Imamids)حمایت از حقوق مصرفکننده و قلمرو آن در فقه شافعیان و امامیه779728421FAرئوفرهنموندانشجوی دکترای دانشگاه تهراناسعدشیخ الاسلامیاستاد دانشگاه تهرانJournal Article19700101Although the contemporary term "Consumer" has not been mentioned in Islamic Jurisprudence; Jurisprudence have mentioned his rights and how to protect them. Meanwhile, the government's responsibility in this regard has been discussed.
Rules for trading that is prescribed in Transactions sections, and the special options given to the seller and the buyer for certain contract or to revocation it, As well as usury prohibition, forbids the hoarding and ...., Just as examples to consumer protection in Islamic jurisprudence is considered.
To study these examples in the Jurisprudence' we should not limit ourselves to Transactions sections, because nowadays such rights can not be restricted to the contract between buyer and seller, but covers consumers and other individuals as well. So comparing the Guaranty (Zaman) subject and the books on "Hesba" (market surveillance) and the Islamic ruler's power to protect consumers rights make us familiar with the valuable efforts of Muslim jurisprudents and the high capacity of jurisprudence to fulfill the current needsهرچند به علت رواج اصطلاح مصرفکننده در دوران معاصر، این اصطلاح در فقه ذکر نشده است، اما فقه به حقوق مصرفکننده و راههای حمایت از آن، همچنین به مسئولیت دولت در این زمینه و اقدامات ضروری برای حمایت از آن پرداخته است. ضوابطی که در ابواب معاملات برای داد و ستد مقرر شده است و اختیارات ویژهای که به دو طرف معامله یا یکی از آنها برای قطعی کردن معامله یا فسخ آن داده شده است، همچنین تحریم ربا، نهی از احتکار و .... در معاملات، تنها نمونههایی برای حمایت از حقوق مصرفکننده در فقه اسلامی است و برای آگاهی از چنین حمایتی در فقه، نباید به ابواب معاملات بسنده کرد؛ زیرا این حمایت، امروزه در قرارداد میان فروشنده و خریدار خلاصه نمیشود؛ بلکه مصرفکنندگان و دیگر افراد جامعه را دربرمیگیرد. از اینرو، مقایسهی موضوع «مسئولیت مدنی تولیدکنندگان» و «ضمان» از یک طرف و بررسی کتابهای مربوط به تنظیم بازار و اختیارات حاکم اسلامی (سیاسات شرعیه) در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان از طرف دیگر، ما را با تلاشهای ارزشمند فقهای مسلمان در این راستا و ظرفیت بالای فقه، در برآورده کردن نیازهای روز آشنا میسازد.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28421_bfc6b382b80d7b6684639abac76aaaac.pdf