دانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220The responsibility of usurper of the benefits of Property in Islamic law and Iranian civil lawضمان غاصب نسبت به منافع در فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران112628422FAحمیدابهریدانشیار دانشگاه مازندرانعلی اکبرایزدی فرداستاد دانشگاه مازندرانJournal Article19700101Usurpation¬ means possession to another right by force (Art.308.civil code).There is not doubt that usurper is liable for the usurpation of corpus of property, but there are different opinions about usurpation of the benefits of property in Islamic law and Iranian civil law. Some of jurisprudents and lawyers believe that usurper is not liable for benefits, whether they are joined or separate benefits. However, some of jurisprudents and lawyers believe that usurper is liable for joined or separate benefits. There are different opinions about the base of responsibility of usurper for the benefits of property; some of jurisprudents and lawyers believe that the base is the rule of "Al Kharaj Be Alzaman", but some have the idea that the "Yad" rule is the base of responsibility. In this article, the responsibility of usurper for the benefits of property and its base in Islamic law and Iranian civil law has discussed. We can see that usurper is liable for joined or separate benefits and the base of his responsibility is the"Yad" and “Itlaf” ruleغصب یعنی استیلا بر حق دیگری به نحو عدوان (ماده 308 قانون مدنی). در این که غاصب مال، ضامن عین آن است و در صورت تلف یا نقص مال در برابر مالک، مسؤول است، در منابع فقهی و حقوق مدنی ایران، تردیدی وجود ندارد لیکن در مورد ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب، در منابع فقهی اختلاف نظر وجود دارد. برخی، غاصب را ضامن منافع مال مغصوب نمی دانند؛ اعم از اینکه این منافع، متصل یا منفصل باشد. برخی دیگر، غاصب را ضامن منافع منفصل می دانند؛ نه متصل. بعضی از فقها نیز غاصب را ضامن منافع منفصل یا متصل مال می دانند. در مورد مبنای ضمان غاصب نسبت به منافع نیز، بین فقهایی که غاصب را ضامن می دانند، اختلاف عقیده وجود دارد. در این تحقیق، ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب در فقه اسلامی (اهل سنت و فقه امامیه) و حقوق مدنی ایران و مبنای این ضمان، بررسی می شود. خواهیم دید که غاصب براساس قواعد ضمان ید و اتلاف، ضامن منافع متصل و منفصل مال می باشد.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28422_032cd4849ccb769726490c3f717941a3.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220Imam Mohammad Ghazzali and Theory of correctness of all opinions in Idjtihadامام محمد غزالی و نظریه ی تصویب در اجتهاد274728423FAجلیلامیدیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101Contrary to majority of Islamic jurists, those who believe in singularity of reality and a certain rule in disagreement cases, in opinion of some of the scholars, the truth and the rule is plural and all of the jurist(Modjtahedin) are just. Imam Mohammad Ghazzali is one of these scholars. In his opinion, the theory of proscription (Takteah) is incorrect and contradictory. With the exception of cases included in definitive evidences, the Modjtahid’s conjecture or belief is God’s rule too. There is no real or certain rule before his jurisprudential reasoning. Ghazzali’s arguments, in summary, are: rational and Islamic evidence, relativity of circumstance, individual interests, ancestor’s custom, contradiction and weak arguments of the theory of proscriptionدر برابر جمهور اصولیان که در اختلافات اجتهادی قائل به وحدت حق و وجود حکم معین هستند و آرای مغایر با آن حکم معین را تخطئه میکنند، گروهی از اهل تحقیق، حق و حکم شرع را متکثّر میدانند و همه ی اهل اجتهاد را مصیب میشمارند. بعضی از این گروه معتقدند که در هر مسألهی مسکوتالحکم، مناسبتی هست که اگر شارع میخواست تعیین حکم کند بر مبنای آن مناسبت عمل میکرد. این قول را اصطلاحاًَ قول بالاشبه میگویند. امام محمد غزالی تخطئه و قول بالاشبه هر دو را نادرست و متناقض میداند. از نظر او در غیر مسائل مشمول ادله ی قطعی، هر آنچه بعد از اجتهاد بر ظن مجتهد غالب آید حکم الله در حق او همان است. هیچ حکم معین یا حقیقت محضی در این زمینه وجود ندارد. اقتضائات عقلی و شرعی، نسبیت امارات و ادلهی ظنی، مصلحت آحاد امت، سیره ی سلف، تناقضات نظریه ی تخطئه و ضعف اعتراضات طرفداران آن به تئوری تصویب، مبانی و مایههای استدلال غزالی در این مسأله است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28423_be398a79b91d2b65a73a43216dd2b580.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220Intensification of Compensation and the Responsibility of Bayt al-Malتغلیظ دیه و مسئولیت بیتالمال496528424FAاحمدباقریدانشیار دانشگاه تهراننوشینچترچیهیأت علمی دانشگاه صنعتی شریفعلی مظهرقراملکیدانشیار دانشگاه تهرانعلیرضاهدائیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101Cases where Bayt al-Mal is responsible for payment of compensation are sometimes accompanied by intensification of compensation. The question is that whether Bayt al-Mal should pay the intensified compensation in such cases. This question has not been answered in juristic and, legal texts. In addition to causing difference in opinions, it has caused courts to doubt generalization of the intensification to Bayt al-Mal and even sometimes to make dual judgments in this connection.Investigating the proofs of intensification, on the one hand, and those of responsibility of Bayt al-Mal on the other, the present essay concludes that those proofs are general and absolute without being qualified and particularized. Another proof for responsibility of Bayt al-Mal in such payment is to believe in an independent reality for the intensified compensation.Such problems as contradiction to the principle of individualization of punishments and also necessity of precaution in expending Bayt al-Mal are dealt with in this essay as well.در مواردی که بیتالمال، مسئولیت پرداخت دیه را به عهده دارد، گاهی با عوامل تغلیظ دیه همراه است؛ در این موارد آیا بیتالمال باید دیه را مغلظه پرداخت کند؟ این پرسش در متون فقهی و قانونی بیپاسخ مانده است. همین امر، علاوه بر اینکه موجبات اختلاف آرا را فراهم آورده، سبب شده است که محاکم قضایی نیز در تعمیم حکم تغلیظ به بیتالمال، دچار تردید و احیاناً دو گانگی در صدور رأی شوند. در این نوشتار با واکاوی ادله ی تغلیظ دیه از یک سو، و دلایل مسئولیت بیتالمال از دیگر سو، نتیجه گرفته شده است که ادله ی یاد شده، عام و مطلق بوده و نصوص وارد شده در این باب، تخصیص نخورده است. دلیل دیگری که میتواند مبین مسئولیت بیتالمال در پرداخت دی? مغلظه باشد، قایل شدن به حقیقتی مستقل، برای دی? تغلیظ شده است. در این میان، اشکالاتی چون تعارض با اصل شخصی بودن مجازات، لزوم احتیاط در مصرف از بیتالمال که ممکن است به این استدلال وارد شود نیز طرح و پاسخ داده شدهاند.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28424_53cf107f8c36b4093ff4cde3a93b3d8d.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220Critical study about proof of forbidding of Conversionنقد و بررسی ادله ی فقهی عدم جواز تسعیر677928425FAعبدالهبهمن پوریدانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهدمحمد حسنحائریدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101Instinct of avidity and avarice in the nature of humankind can be studied in different fields. One of them is hoarding. It is one of important problems that societies are stricken to it and its consequences. Jurists debate about hoarding and its absurdity in jurisprudence repeatedly. Such avarice act should be forbidden by government, certainly accordance with undoubted fundamental rules for preserving of right of possession and rights of society. Social and governmental duty of government request that force hoarder to expose and offer goods to people whit standard price. If the hoarder continues his act, conversion would the duty of government. In this research, we will study the juridical dimension of conversion with attention to fundamental custom and intellectغریزه ی فزونطلبی و زیادهخواهی در نهاد بشر، در شاخه های مختلف قابل بررسی است؛ یکی از این موارد احتکار است. این مسأله از مسایلی است که جوامع امروزی نیز شدیداً به آن مبتلا و گرفتار پیامدهای آن شده است؛ فقها مکرر، در مورد احتکار و ناپسند بودن آن بحث کرده اند و غیر اخلاقی بودن آن را مسلم گرفته اند. چنین عمل حریصانه ای باید از سوی حکومت منع شود؛ البته در حدود اصول و قواعد مسلم؛ به گونه ای که با حق مالک و حق مردم و اجتماع همسو باشد. وظیفه ی حکومتی و اجتماعی حکومت می طلبد که محتکر را مجبور به عرضه ی کالا به مردم، به قیمت متعارف کند و اگر تذکر و تهدید و اجبار بر فروش، ثمربخش نبود و محتکر کماکان بر اجحاف و تعدی خود اصرار داشت، تسعیر و قیمت گذاری بر محتکر از وظایف حکومت خواهد بود. در جستار حاضر، به بررسی ابعاد فقهی تسعیر، با توجه به قواعد و اصول و نیز ارتکاز عرف و عقلا خواهیم پرداخت.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28425_0fd91de7be2ceb13ed15fff40276c71d.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220The origin and basis of Islamic jurisprudence in the perspective of Orientalistsخاستگاه و مصادر فقه اسلامی در نگاه خاورشناسان8110228426FAفروغپارسااستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article19700101Islamic jurisprudence is one of the most important issues in the field of Islamic studies. Islamic jurisprudence has been studied by numerous Western scholars. Some of them assumed that Islamic system of law adopted Jewish or Roman system of law and in many cases based on them.The origin of Islamic urisprudence is also one of the controversial issues in this respect. Some western scholars, in accordance with Muslim scholar’s view, believe that Islamic jurisprudence is derived from Quran and Sunna (saying and deed of the prophet) and others claim that Islamic jurisprudence initially is infused by companion’s opinion and later jurists who were influenced by non-Muslim cultures. It is shown some examples of simulation between Islamic law and Jewish or Roman law. Muslim scholars assert that all divine religions guide humans and therefore they have the same principles and same ritual and civil maxims. On the other hand, they also have shown some differences between Islamic injunctions and Jewish or Roman system of law. In some cases such as the dictum of the prophet;”Al-walad li-l-firash wa –li-l’?hir al-hajar”, Muslim scholars have shown the currency of this maxim in pre-Islamic Arab traditions. It means is based on pre-Islamic practice.فقه اسلامی، یکی از مهم ترین مباحثی است که خاورشناسان به آن پرداخته اند. نقطه ی عزیمت مطالعات آنها، این ایده بوده که نظام حقوق اسلامی، از نظام حقوقی یهودیت و رومی اقتباس شده است. در همین رابطه خاستگاه فقه اسلامی، مورد مناقشه قرار گرفته است. با اینکه بسیاری از آنها دیدگاه مسلمانان درباره ی ابتنای فقه بر قرآن و سنت را پذیرفتهاند، برخی از آنها معتقدند فقه اسلامی، در قرآن و سنت نبوی ریشه ندارد؛ بلکه آرای صحابه و تابعین و فقهای متأخر اسلامی در پیدایی نظام فقهی اسلام تأثیر داشته اند. دانشمندان غربی در پژوهش های فقهشناختی نمونههایی از موارد تشابه قوانین اسلامی با قوانین یهود و یا رومی را مطرح کردهاند. دانشمندان مسلمان از سویی اشاره داشته اند که همه ی ادیان الهی برای هدایت بشر آمده و ناگزیر احکام عبادی و مدنی مشابهی دارند. از سوی دیگر، نشان دادهاند که قوانین عبادی و نیز احکام حقوقی و جزایی فقه اسلامی، با قوانین یهود و نیز رومی تفاوت ماهوی دارند. همچنین در مواردی از قبیل قاعده ی فراش و نیز قاعده ی ثبوتیه نشان دادهاند که این دو در سنتهای عرب پیش از اسلام متداول بوده و به هیچ روی از قوانین رومی اقتباس نشده اند.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28426_4d84614dc5ebefab5e912013325b6a89.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220Damage Control Doctrine Based on Islamic Jurisprudence and Iranian Statute Lawبررسی قاعده ی مقابله با خسارت بر اساس فقه اسلامی و حقوق موضوعه ی ایران10311828427FAسید مصطفیمحقق داماداستاد دانشگاه شهید بهشتینصر اللهجعفری خسرو آبادیدانشجوی دکتری دانشگاه قمJournal Article19700101Damage control doctrine requires the party incurring damages due to another party’s breach of contract or damaging action to take necessary measures to reduce damages or to prevent damage expansion. The most suitable doctrine justifying control doctrine in Islamic jurisprudence and consequently Iran's law is the well-known Jurisprudential doctrine of La Zarara wa La Zerar fi al-Islam “there is no detriment and detrimental act in Islam”. It is noteworthy that if the responsibility of damage control is not born on the petitioner or the person incurring damages, the result shall be damage to the respondent which is not acceptable based on the latter doctrine. Although this doctrine has not been explicitly accepted in Iranian Civil Code, principle 167 of the Constitution and jural and legal literature confirm it. Also, Iranian legislator has accepted La Zarar doctrine implicitly in some legal literatureقاعده ی مقابله با خسارات، عبارت از این است که متضرر از نقض قرارداد (متعهدله) وظیفه دارد اقدامات لازم را برای تقلیل یا جلوگیری از گسترش خساراتی که از نقض قرارداد یا فعل زیان بار دیگری برای وی حادث شده، انجام دهد. مناسبترین قاعده ای که می تواند قاعدهی مقابله را در فقه اسلامی و به تبع آن حقوق ایران توجیه کند، قاعده ی معروف فقهی «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» است؛ با این توضیح که اگر وظیفه ی مقابله با خسارات را بر دوش خواهان یا شخصی که در معرض خسارت قرار دارد، بارنکنیم، عدم این حکم و تکلیف، موجب ضرر است و بنابراین، حکم به این تکلیف می دهیم. گرچه این قاعده، به صراحت در قوانین ایران پذیرفته نشده است؛ لیکن بر اساس اصل 167 قانون اساسی، با مراجعه به متون فقهی، قابل پذیرش میباشد. همچنین قانون گذار ایران، در مواردی، این قاعده را به صورت ضمنی در متون قانونی پذیرفته است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28427_9c7e73a56a7365b769bdcee9a26644a9.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220Islamic Jurisprudential analysis of Iktinazتحلیل فقهی احکام کنز11914328428FAسیدمحمدمحمودی گلپایگانیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101The Islamic economic system, in order to implement justice and prevent the emergence of wide gaps among social classes, prohibits wealth accumulation (Iktinaz), and the Holy Qur'an explicitly promises punishment for it. Many Fughaha and commentators of the Holy Qur'an maintain that the forbidden Iktinaz only is established by accumulating wealth and avoidance of paying its Zakat. However, there are others who believe that the prohibition set in this verse goes beyond that and includes those who pay Zakat but refuse to perform other financial obligations towards the society. In this paper, after explaining the relevant theories, it is argued that in spite of the majority viewpoint, the forbidden wealth accumulation is not limited to refusing payment of Zakat but this prohibition also includes neglecting other financial obligations and failure to heal the economic shortcomings of the society. This paper, briefly, studies the legal status of wealth accumulation in Shiite jurisprudence and Sunni schoolsدر نظام اقتصادی اسلام، به منظور اجرای عدالت و جلوگیری از پیدایش اختلاف شدید طبقاتی از گنجاندوزی و انباشت ثروت نهی شده و به موجب صریح قرآن کریم، مرتکب آن به عذابی سخت نوید داده شده است. از نگاه بسیاری از فقها و مفسران، اکتناز حرام تنها با انباشت ثروت و خودداری گردآورنده، از پرداخت زکات محقق می شود؛ ولی از منظر برخی دیگر، شمول نهی در آیه ی مزبور،از این فراتر است و شامل گنجاندوزی که زکات خود را ادا کرده و از دیگر وظایف مالی خود نسبت به جامعه خودداری نموده نیز می گردد. در این نوشتار، ضمن بررسی نظریه های مختلف، به تحقیق در این مسأله پرداخته شده که علیرغم دیدگاه اکثریت، اکتناز حرام، به موارد گردآوری ثروت با خودداری از پرداخت زکات منحصر نمی شود؛ بلکه این عنوان، شامل منع از اداء دیگر حقوق مالی و رفع خلأهای اقتصادی جامعه نیز می گردد. همچنین، حکم کنز از جهت شمول قانون زکات و خمس از نظر فقه امامیه و مذاهب اربعه به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفته است.https://jjfil.ut.ac.ir/article_28428_3278cfed01a158e05640164ad02d823a.pdfدانشگاه تهرانفقه و مبانی حقوق اسلامی2008-874443220110220Study of the commandment of notification about the economic opportunitiesبررسی حکم اطلاعرسانی نسبت به فرصت های اقتصادی14516428429FAمهدینوریاندانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانسید محمدرضاامامدانشیار دانشگاه تهرانعابدینمؤمنیدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101The most effective competitions in social life take place in the area of economic activities. to strike a balance among competitions and being competitively potential, equal ability plays a significant role. In modern world,factor is in close connection with comparable state of information and knowledge. Taking this fact into account along with the duty of Islamic government in maintaining a fair economic condition in the society,then giving a clear description of public information system,with full examination of the respective commandment as to the economic opportunities, we will proceed to mention cases such as necessity and veneration of public information system entity. Afterwards, we'll describe the appropriation of information by stating the reasons for recognizing discrimination in public information system and explain the required circumstances as to the opportunities through proper means of dealing with economic opportunities. Finally we conclude that, firstly public information system entity by nature and as to economic opportunities is not only permitted but liked and popular according to religious tradition, just cases with logical reasons are exception. Secondly, the public information system appropriation is not haram (forbidden) by nature,but based on the source of information and their methods of providing are included in different religious preceptsدر عرصه ی حیات اجتماعی،مهمترین رقابت ها،در حوزه ی فعالیت های اقتصادی، صورت می گیرد. جهت برقراری برابری در رقابتها و نیز داشتن توانمندی در آنها، وجود قدرت برابر، عامل بسیار مهمی است. در جهان امروز، برخورداری از این عنصر به اطلاعات، آگاهیهای برابر مربوط میشود؛ لذا با توجه به این امور و با در نظر داشتن وظیفه دولت اسلامی در برقراری عدالت اقتصادی، در این مقاله، پس از تعریف اطلاعرسانی، با بررسی حکم اطلاعرسانی نسبت به فرصتهای اقتصادی، مواردی از حرمت و وجوب، کراهت و استحباب اطلاعرسانی در این عرصه را ذکر کرده، سپس در راستای تبیین ادله ی حرمت تبعیض در اطلاعرسانی، ابتدا حکم رانت اطلاعات را تشریح و بعد با بیان روش مناسب برخورد با فرصت های اقتصادی، شرایط لازم در اطلاعرسانی نسبت به این فرصتها را تبیین کرده،به این نتیجه میرسیم:اولاً اطلاعرسانی نسبت به فرصتهای اقتصادی، فی حدَ نفسه نه تنها مباح است، بلکه با توجه به سنت شرعیه، از استحباب نیز برخوردار بوده و فقط مواردی که با ادله همراه باشند، از تحت عمومیت حکم استحباب اطلاعرسانی خارج میشوند. ثانیاً رانت-های اطلاعاتی نیز فی حدَ نفسه حرام نیستند بلکه با توجه به منبع اطلاعات، نحوه و طرق کسب آنها، مشمول احکام تکلیفلی مختلفی میگردندhttps://jjfil.ut.ac.ir/article_28429_ea0cf8c349aae4014f68639815ea57e0.pdf