%0 Journal Article %T سامان‌‌دهی نظریه صحت تأهلی %J فقه و مبانی حقوق اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-8744 %A کریمی, عباس %A صمدی, افروز %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 51 %N 1 %P 155-168 %! سامان‌‌دهی نظریه صحت تأهلی %K صحّت تأهلی %K صحّت فعلی %K عقد اکراهی %K عقد فضولی %R 10.22059/jjfil.2018.223619.668270 %X حد فاصل عقد باطل و عقد صحیح فعلی، وضّعیتی وجود دارد که در آن نه می‌توان عقد را هیچ پنداشت و نه می‌توان تمامی آثار عقد را بر آن بار کرد. در واقع با ایجاب و قبول، عقدی بنا نهاده می‌شود که تا حدی آثاری با خود به همراه می‌آورد، هرچند کامل نبوده و واجد تمامی آثار نیست. این وضعیت را  «صحت تأهلی» می‌نامند. عقد فضولی و عقد اکراهی، عقود عینی همانند رهن و هبه و عقد شرکت موضوع ماده (۱۷) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۶ همگی در وضعیت صحت تأهلی به سر می‌برند و صحت فعلی آنان به ترتیب منوط به تحقق رضایت مالک، قبض و ثبت است. مفهوم صحت تأهلی و احکام و آثار آن تاکنون موضوع مطالعه مستقلی قرار نگرفته و مصادیق آن نیز به تفکیک برشمرده نشده است. تمامی این موارد لزوم ساماندهی این نظری در حقوق ایران را نمایان می‌سازد. %U https://jjfil.ut.ac.ir/article_67236_77c83e3c159a1e65926fe91bbf8f88ca.pdf