per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
273
291
10.22059/jjfil.2019.258305.668510
70209
Research Paper
عفاف در احکام عبادی
Chastity in Acts of Worship
محمد اسحاقی
m.eshaghi.a@ut.ac.ir
1
محمد مهدی هادوی فرد
hadavifar58@gmail.com
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
یکی از مهمترین اصول و فضایلی که در آموزههای دینی مورد تأکید قرار گرفته، اصل عفت و پاکدامنی است. در احکام اسلامی علاوه بر اینکه دستورات اکیدی برای رعایت عفاف وجود دارد و با ناقضان و حریم شکنان آن برخورد میشود، نسبت سایر احکام نیز با عفاف تبیین شده است؛ به گونهای که انجام احکام، متضمن رعایت و تحکیم عفاف در بعد فردی و اجتماعی میشود. در بررسیهای انجام شده، ضمن تبیین مبانی عفاف و آثار و پیامدهای آن، احکام گوناگون عبادی که متضمن عفاف بودهاند، شناسایی و تبییین و تشریح شد. نسبت عفاف با احکام شرعی، از سه صورت بشرطلا، لابشرط و بشرطشیء خارج نیست. با تتبع در ابواب گوناگون فقهی و احکام مختلف شرعی بویژه عبادی، در موضوعات مختلف مانند: طهارت، نماز، حج، نکاح، طلاق و حدود و...، موردی از بشرطلا و یا عدم عفاف یافت نشد. از طرف دیگر مصادیق متعددی از جلوههای عفاف در ابواب مختلف فقهی از جمله عبادی یافت میشوند، به گونهای که رعایت اصل عفاف در آنها اخذ شده است و غالباً این موارد را میتوان در احکامی که بین زن و مرد تفاوت وجود دارد، یافت. در برخی از احکام شرعی هم هر چند جلوهای از عفاف در آنها دیده نمی شود، ولی به معنای عدم ضرورت عفاف در آنها نیست.
Among the very significant principles and virtues emphasized in the religious teachings is that of chastity. In addition to the commands given with regard to observing chastity, Islamic precepts deal with the relation between chastity and other precepts in such a way that performing the latter would result in observing the former in both individual and social dimensions. While expounding essentials of chastity as well as its effects and consequences, various precepts that contain it are extracted and explained. The relation between chastity and religious precepts is either that of conditioned-by-something, or that of negatively conditioned, or that of unconditioned. Searching various jurisprudential chapters and different religious precepts, especially with regard to acts of worship, in such subjects as purification, prayers, pilgrimage, marriage, divorce, etc., we found no single case of the relation of negatively conditioned. On the other hand, so many instances of manifestations of chastity in the jurisprudential precepts can be found in different parts of jurisprudence, including those dealing with acts of worship, in which the condition of chastity is taken into consideration. Such cases are often those in which the difference between man and woman plays a role. Although some other religious precepts are void of manifestations of chastity, they are not void of necessity of observing chastity.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70209_651136fefea04104196b7383a5e8cb42.pdf
احکام شرعی
حجاب
عفاف
مصادیق عفاف
Chastity
women's Islamic dressing
religious precepts
instances of chastity
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
293
307
10.22059/jjfil.2018.207992.668203
70211
Research Paper
بررسی ضمان مقبوض به عقد مفسوخ
Property of Terminated Contract
حیدر باقری اصل
bagheriasl@tabrizu.ac.ir
1
سعیده باقری اصل
stu.bagheriasl@iaut.ac.ir
2
استاد گروه حقوق، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
دانش آموحتة دکتری گروه حقوق خصوصی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
یکی از قواعد فقهی، ضمان عین مقبوض در صورت فسخ عقد است که به «ضمان مقبوض به عقد مفسوخ» تعبیر میشود. این قاعده، در عقود قابل فسخ، خیاری و جایز کاربرد دارد. سؤال اصلی تحقیق آن است که مفاد، قلمرو، شرایط تحقق و مستندات قاعدۀ مقبوض به عقد مفسوخ چیست؟ در پاسخ به این سؤال و تبیین قاعدۀ مذکور تاکنون تحقیقی انجام نگرفته است. تحقیق حاضر به دنبال برطرف کردن این خلأ علمی برآمده است. مهمترین یافتۀ تحقیق این است که ضمان مقبوض به عقد مفسوخ یکی از مصادیق قاعدۀ ضمان ید است و احکام و مقررات آن با قاعدۀ ضمان ید انطباق دارد.
One of the juridical rules is liability of taking delivery property if contract is canceled, which is interpreted as “liability of taking delivery property of terminated contract”. This rule is applicable in (revocable) optional and voidable contracts. The main question about this rule is that, “What are the contents, scope, and conditions of fulfillment and evidences of liability of taking delivery property of terminated contract?” Researchers of jurisprudence and law haven’t done any scientific research in reply to this question and clarification of the mentioned rule, so that there appears to be a scientific gap in this case. The present research is intended to remove this scientific gap to accomplish the rule of liability of taking delivery property of terminated contract and also to answer the above question with necessary studying and analysis of juridical sources and with the help of inference and library method. The most important finding of the research is that liability of taking delivery property of terminated contract is one of the referents of the principle of ḍaman al-yad (compensation for damage to property held under trust) and its rules and regulations conform to ḍaman al-yad.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70211_eaf64819bd2f1e96a7fb61bd4a51e15b.pdf
ضمان
عقد مفسوخ
قاعدۀ فقهی
مال مقبوض
Liability
terminated contract
juridical rules
taking delivery property
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
309
330
10.22059/jjfil.2019.237273.668350
70216
Research Paper
مصداق شناسی موضوعات در حقوق کیفری ایران
Evidence Studies of Subjects in Iranian Criminal Law
محسن برهانی
m.borhani@ut.ac.ir
1
عطیه پارساییان
at_parsaeian@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران
پس از شناخت احکام قانونی و موضوعات احکام، مرحلۀ انطباق و برابرسازی مفاهیم قانون با مصادیق و شناخت تعیّنات خارجی آن، از مباحث بنیادینی است که اختلاط ناصوابی با مرحلۀ نخست پیدا کرده است. نظر به اینکه اتخاذ تصمیم نسبت به واقعیات و عینیات خارجی، مقصودِ احکام قضایی است، بنابراین صحت حکم صادره افزون بر تبیین مفهوم، در گرو تعیین مصداق و تطبیق صحیح مفهوم بر واقعیت خارجی است که نهایتاً در مرحلۀ صدور حکم به حکمی صواب منجر خواهد شد. در این مقاله ضمن تحلیل دو رویکرد مختلف عقل ـ محوری و عرف ـ محوری در خصوص مرحله تطبیق، به اثبات خواهد رسید که در مرحلۀ تطبیق مفاهیم بر مصادیق نیز عرف مرجع نهایی است و ضروری است قضات از استبداد در مرحله تطبیق پرهیز نمایند و عرف را یگانه مرجع در این مرحله قلمداد نمایند. خلأ موجود در نظام حقوقی ایران باید با تعبیۀ نهادی برای فهم این قضاوت عرف، مرتفع شود.
After understanding the legal precepts and their subjects, the stage of adaption of law concepts with its evidences and external criterion is among the basic topics that have been improperly intermingled with the first stage. Judgments come from the decision on aspects of law subjects, thus, this understanding helps the judge to adjudicate correctly. In this paper, two aspects of the adaption based on intellect and custom are reviewed to prove that the custom leads to correct adjudication. In the court of Iran a decision should be made on the forming of a group such as jury to help the judge for realizing the custom.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70216_b3ecb154acd85c832b6888636bb5bd9a.pdf
عرف
عقل
مصداق شناسی
موضوعات احکام
هیأت منصفه
custom
Intellect
evidence studies
subjects of the precepts
Jury
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
331
347
10.22059/jjfil.2019.242556.668379
70220
Research Paper
بازخوانی منابع شناخت «معروف و منکر» در فقه و قانون
Revising the Sources of Identifying "the Good and the Evil" in Islamic Jurisprudence and Law
حسین جوان آراسته
hoarasteh@gmail.com
1
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
معروفها و منکرها میتوانند اخلاقی، فقهی و حقوقی (قانونی) باشند و هر یک با ملاکهای خاص خود، مورد شناسایی قرار گیرند. در باره منابع شناخت آنها نیز دیدگاههای مختلفی در میان صاحبنظران وجود دارد. مساله اصلی در این مقاله این است که منابع شناسایی معروفها و منکرهای فقهی و حقوقی چیست. این مقاله با بررسی پنج نظریه، از نظریهای دفاع میکند که معروف و منکر فقهی را از معروف و منکر قانونی تفکیک میکند؛ زیرا منابع شناخت معروف و منکر فقهی، شرع و عقلاند، ولی اگر معروفها و منکرهای فقهی بخواهند مبنای امر و نهی دیگران قرارگیرند، صرفا معروف و منکرهای فقهیای مدنظر خواهند بود که درباره آنها اتفاق نظر باشد. اما راههای شناخت معروف و منکر قانونی، آن دسته از احکام شرعی است که در قالب قوانین و مقررات به تصویب رسیده باشند.
The good and the evil can be ethical, jurisprudential and legal and each of them will be identified through its specific criteria. There are various views among the experts about their sources of recognition. The main question is: what resources should be used to identify good and evil and whether there is a difference between these sources in jurisprudence and law? This paper, by examining five theories, defends a theory that differentiates Islamic jurisprudential good and evil from law-based good and evil. The findings of this paper proves that in jurisprudence, sources of recognizing the good and the evil, are religion and reason; but in legal terms, for the exclusive ways of identifying the good and the evil are the law, rules, and regulations.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70220_00b41ecab85519ac80ed2535961868cd.pdf
معروف و منکر حقوقی
معروف و منکر فقهی
معروف و منکر لغوی
منابع شناخت معروف و منکر
the good and the evil
the good and the evil in jurisprudence
the good and the evil in law
sources of recognizing the good and the evil
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
349
367
10.22059/jjfil.2019.246021.668406
70221
Research Paper
نظریه مشروعیت سبق و رمایه در تسلیحات نظامی مدرن
Sabaq and Ramāyeh Legitimacy Theory in Modern Military Weapons
زهره حاجیان فروشانی
hajian.zohre@gmail.com
1
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
یکی از اهداف مهم در تشریع قوانین اسلامی، حفظ کیان اسلام و دفاع از تمامیت ارضی حکومت اسلامی است. بسیاری از مقررات اسلام نیز در همین راستا تشریع شدهاند. یکی از این مقررات مشروعیت عقد سبق و رمایه است. مشروعیت این عقد در روایات زیادی مورد تأکید قرارگرفته و فقها در جواز آن هیچ اختلاف نظری ندارند. اما آنچه در این تحقیق مورد عنایت قرار گرفته این است که آیا مشروعیت سبق و رمایه، چنانچه بسیاری از فقهای متقدم گفتهاند، به موارد مذکور در روایات اختصاص دارد یا میتوان جواز این عقد را در تسلیحات نظامی جدید نیز جاری دانست؟ در این مقاله با روش تحلیلی ـ استنباطی به این مسئله پرداخته شده و پس از نقد و بررسی اقوال فقها این نتیجه به دست آمده که عقد سبق و رمایه نه تنها در تسلیحات نظامی مدرن جایز است؛ بلکه جواز این عقد در منصوصات شرعی نیز تا زمانی است که آن وسایل کاربرد نظامی داشته باشند.
One of the important objectives in legislation of the Islamic laws is protecting the Islam foundation and defending sovereignty of the Islamic state. Many Islamic laws have been legislated in this regard. One of these regulations is the legitimacy of sabaq (racing) and ramayeh (arrow-throwing) contract. The legitimacy of this contract has been emphasized in many Islamic narrations, and jurists agree on its permissibility. However, what is important in this research is to know whether sabaq and ramayeh legitimacy belongs to the mentioned cases in the narrations as the previous jurists said or the permissibility of this contract can be used in the modern military weapons or not. This research studied the above issue by the analytical-inferential method. It is concluded in this research after reviewing and studying the jurists’ statement that sabaq and ramayeh contract is not only permitted in the modern military weapons, but also permitted in the legal statements as far as those weapons have military application.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70221_bdb7f5197d8af137e5213c5fbcf767b7.pdf
تسلیحات نظامی مدرن
سبق و رمایه
مشروعیت
modern military weapons
sabaq and ramayeh
legitimacy
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
369
385
10.22059/jjfil.2019.231462.668316
70233
Research Paper
ارزیابی انتقادی ادله فقهی «بدل حیلوله
A Critical Evaluation of the Jurisprudential Evidences of Intervening Substitute (Badal Ḥeilūla)
سید مرتضی حسینی فاضل
mhfazel@gmail.com
1
محمد عادل ضیائی
ziaey@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی
دانشیار گروه فقه شافعی دانشگاه تهران؛
در فقه اسلامی، ضامن موظف به ردّ عین به مالک است. اما در صورت تعذر، باید بدل آن را تا زمان ردّ عین، بدهد که از آن به «بدل حیلوله» یاد میشود. هرچند مشهور فقهای امامیه و نیز برخی از فقیهان اهلسنت به بدل حیلوله حکم دادهاند، اما اختلاف در ادلهی مشروعیت و چالشهای مهم اجرای آن همانند افزوده شدن دعاوی جدید به پرونده مانند ادعای ضامن نسبت به تصرفات مغصوب منه در بدل و طولانیشدن پروندههای قضایی، بازخوانی ادلهی این حکم را ضروری مینماید. بررسی ادله نشان میدهد که ادلهی لفظی مورد استناد، ارتباط مستقیمی با موضوع ندارند، بلکه به لزوم جبران خسارت دلالت دارند. ادلهی لبی مطرح شده نیز، فراتر از حکم ارشادی نیستند. در نتیجه دستکم در مواردی که ضمان به دلیل تصرف غیرعدوانی است، برای جبران زیانهای مالک، به جای «بدل حیلوله» میتوان به شیوههای عقلایی دیگر مانند پرداخت اجرة المثل منافع عین مغصوبه به مالک نیز رجوع نمود که چالشها و دشواریهای کمتری دارند.
In Islamic jurisprudence, in addition to the prohibition of appropriation of others’ properties by the guarantor, it is obligatory for him to return the usurped property to its owner - whether he is a usurper or not. But, if returning the usurped property is not possible, the usurper is obliged to give back its substitute to the owner until the usurped property becomes possible to return. This injunction which is known as the intervening substitute (badal ḥeilūla) is approved by Imāmiyya jurists and consequently the Civil Code and some Sunni jurists. Disputes regarding the legitimacy of the intervening substitute and challenges resulting from implementing this injunction, like inclusion of new claims to cases like the claim of the guarantor regarding the appropriations of the one whose property is usurped from the substitute, and consequently lengthening the proceedings and their implementation make the reappraisal of the jurisprudential evidences of this injunction necessary. Investigating these evidences reveals that, firstly, the verbal evidences of this injunction do not have direct relationship to the issue and secondly refer to, at most the necessity of compensating for losses and not how to do so. Nonverbal evidences in proving this injunction, even if we accept them, refer to advisory (irshādī) injunctions not binding (mawlawī) ones. As a result, at least in cases resulting from non-forcible appropriation in order to compensate for the losses of the owner until the real property is returned, in addition to the intervening substitute, other reasonable methods like paying the equivalent remuneration (ujrat al-mithl) of the usurped property to the owner can be utilized which have less challenges and difficulties.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70233_b9ae1054b712a8932f5e83e3708e3224.pdf
بدل حیلوله
تلف
ضمان
عین
غصب
intervening substitute (badal ḥeilūla)
Liability
loss
usurpation
usurped property
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
387
404
10.22059/jjfil.2018.235696.668341
70234
Research Paper
بررسی تطبیقی شرط آزاد بودن مبیع از نظر امام خمینی، شیخ انصاری و حقوق موضوعه
The Comparative Study of Liberty of Object of Sale from the Viewpoint of Imam Khomeini,
Sheikh Ansari, and Statuary Law
عبدالجبار زرگوش نسب
a.zargooshnasab@ilam.ac.ir
1
دانشیار گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلام
یکی از شروط عوضین آزاد بودن مبیع است یعنی مشتری بتواند هر نوع تصرف مالکانهای که میخواهد در آن انجام بدهد. نباید کالایی که مورد معامله است به دیگری تعلق داشته باشد؛ لذا برخی از فقها شرط آزاد بودن ملکیت را به شروط عوضین افزودهاند. پذیرندگان این شرط آثار و فروعی را بر آن مترتب کردهاند. در مورد اینکه آزاد بودن، شرط مستقلی است یا نه، و آیا آزاد بودن مبیع از شرایط صحت بیع است یا از موانع نفوذ بیع، بین فقها مورد بحث قرار گرفته است. از جمله مصادیق آزاد نبودن، بیع عین مرهونه، بیع وقف و متعلق حقوق سهامداران در شرکتهای سهامی و حق خیار و مشروطله است. در این تحقیق، اسباب و موانع آزاد بودن ملک، استقلالیت شرط آزاد بودن، اسباب عدم آزاد بودن ملک از نظر امام خمینی، شیخ انصاری و حقوق موضوعه مورد بررسی قرار گرفته است. از یافتههای این تحقیق؛ تعلق حق غیر به عنوان قاعدهای کلی مانع نفوذ معامله است و مواردی که فقها ذکر کردهاند از مصادیق این قاعده میباشند بدون اینکه خصوصیتی را داشته باشند، یعنی با الغاء خصوصیت در موارد ذکر شده میتوان به تمام موارد حق غیر تعمیم و توسعه داد، مانند حق سهام داران در شرکتهای سهامی؛ چون منظور از آزاد بودن ملک، این است که تصرف در آن برای مالک جایز باشد، و با مانعی برخورد نکند. سهام در شرکتهای سهامی نسبت به شرکت و مدیران شرکت آزاد نیست، و نسبت به سهامداران غالبا آزاد است.
One of the conditions of the exchanged items is the liberty of object of sale; that means the customer can do any seizing ownership that he/she wants. A commodity that’s the object of transaction should not belong to another person; therefore some jurists added liberty of ownership condition to the conditions of the exchanged items. The acceptors of this condition applied some works and branches to it. Whether the liberty is an independent condition or not; whether the liberty of object of sale is the condition of the validity of object of sale or the one of the barriers of the effectiveness of sale, is a matter of controversy among the jurists. Some examples of non-liberty are the sale of the object pledged, the sale of endowment and shareholder’s equity in corporations, and the right of option and the person in whose favor the condition is made. In this research, the means and barriers of the liberty of property, independence of liberty of condition, the means of non-liberty of property is discussed form the viewpoint of Imam Khomeini, Sheikh Anṣārī and the statuary law.
Findings: belonging of other’s right as a general principle prevents effectuation of the deal. And examples that the jurists have mentioned are confirmations of this rule without having any features. That is with the abolition of the feature in the mentioned cases one can generalize and develop it to the right of other in all cases, such as the right of shareholders in corporation; because what is meant by liberty of property is that its seizing is permissible for the owner and does not encounter with any barriers. Shares in limited companies are not free toward the company and company managers, and they are often free toward shareholders.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70234_632a2db3fa4e4ace6cbe91befebc21f2.pdf
آزادبودن
امامخمینی
حق غیر
سهام
شرط
شیخ انصاری
مبیع
liberty
Imam Khomeini
shares
Condition
Sheikh Anṣārī
statuary law
object of sale
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
405
422
10.22059/jjfil.2018.251191.668444
70235
Research Paper
بررسی شرط لزوم اتحاد مکانی و زمانی رفتار جنایی و فوت، جهت تغلیظ دیه (کاوشی در مبانی فقهی ماده 555 ق.م.ا)
Investigating on the Condition for the Necessity of Spatial and Temporal Union of Criminal Behavior and Death for Confirmation (Taghlīẓ) of Blood Money (Diya)
(An Exploration into the Jurisprudence the principles
of Article 555 ICL)
امین سلیمان کلوانق
amin.soleyman1370@gmail.com
1
علی مظهر قراملکی
amghramali@ut.ac.ir
2
احمد مرتاضی
a.mortazi@tabrizu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
استادیار فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تبریز
در ماده 555ق.م.ا تغلیظ دیه، مشروط بر این شده که رفتار مرتکب و فوت، هر دو در ماههای حرام یا حرم مکه باشد. درحالی که اکثر فقیهان امامیه قائل به عدم شرطیت اتحاد مکانی و زمانی فوت و رفتار جنایی، هستند. بر همین اساس، مسئله اصلی نوشتار حاضر، بررسی دیدگاههای مختلف در مورد لزوم یا عدم لزوم وحدت زمان یا مکان وقوع جنایت و فوت مجنیعلیه برای ثبوت حکم تغلیظ دیه و تحلیل ادله ارائه شده در این باره است. یافتههای این تحقیق که مبتنی بر روش توصیفیتحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای صورت گرفته، نشانگر آن است که با وجود خدشه بسیار در اعتبار سندی روایات وارده در خصوص اصل تغلیظ دیه، قول حق، دیدگاه رقیب میباشد که قانونگذار ایران نیز همان را برگزیده است. چرا که مطابق روایات باب، از جمله صحیحه کلیب اسدی، تحقق رفتار جنایی در آن مکان یا زمانهای خاص موضوعیت دارد و از این رو، ملاک در تغلیظ دیه این است که مسمّای قتل در آن زمان یا مکان حاصل باشد و برای صدق عرفی آن لازم است که سبب و مسبَّب، یعنی رفتار و فوت، اتحاد زمانی و مکانی داشته باشند. زیرا قتل، عنوانی است که صدق آن، رفتار فاعلی را میطلبد و بدون آن رفتار، عنوان موت یا فوت یا مرگ بر آن صادق است نه قتل. اکتفا به قدر متیقن در موارد خلاف مثل تغلیظ دیه نیز مؤید نظریه اعتبار اتحاد زمانی و مکانی رفتار جنایی و فوت است. همچنین به نظر میرسد که عبارت «رفتار مرتکب» در ماده یادشده، موجب بروز احتمالاتی میشود که ممکن است در مواردی ماحصل از ارزیابی ادله را نقض کند. از اینرو، برای دفع آن پیشنهاد میشود عبارت «رفتار جنایی»، جایگزین آن شود.
In Article 555 ICL, the confirmation (taghlīẓ) of the diya is conditional on the conduct of both the offender and death to be in the sacred months or in the sanctuary of Mecca, whereas most of the Imāmī jurisprudents are in favor of the non-conditionality of the unity of place and time of death and criminal behavior. Accordingly, the main issue of the present paper is to examine different perspectives on the necessity or unnecessary unity of the time or place of the crime and the death of the innocent person in order to establish the confirmation of the diya and to analyze the evidence presented in this regard. The findings of this research, based on the descriptive-analytic method and based on the library resources, indicate that, despite the great disadvantage of the validity of the narratives regarding the principle of confirmation of the diya, the right statement is a rival viewpoint, which the Iranian legislator has chosen the same. Because according to the narrations on this issue, including those in Kulayb al-Asadī’s Ṣaḥīḥa, the realization of criminal behavior is relevant at that location or time. Therefore, the criterion in the confirmation of the diya is that the murder is carried out at that time or place and as its conventional evidence it is necessary that the cause and caused, namely, behavior and death, have a time and place unity. Because murder is the title whose truth requires practical behavior, without which the appellation of death or demise is true for it, not murder. Sufficing the agreed certitude in the opposite cases, like the confirmation of diya, also confirms the theory of the validity of the unity of time and place of criminality and death. It also seems that the term “conduct of the perpetrator” in the mentioned article makes yields to probabilities that might violate the assessment of evidence in some cases. Hence, in order to repel it, it is suggested to replace it with the term “criminal behavior”.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70235_676be7ea480f9d8e4b040fd90cb750c5.pdf
اتحاد زمانی و مکانی
تغلیظ دیه
حرم مکه
رفتار جنایی
ماههای حرام
time and space unity
confirmation of diya
sanctuary of Mecca
criminal behavior
sacred months
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
423
442
10.22059/jjfil.2018.242415.668378
70236
Research Paper
بررسی تبعیت مالکیت معادن از مالکیت اراضی در فقه امامیه
Study of Dependence of Mining Ownership on Land Ownership in Shī‘a Jurisprudence
کریم کوخایی زاده
kokhaii_k@yahoo.com
1
قدرت الله نیازی
gh.niazi@mailfa.com
2
احمد رضوانی مفرد
rezvanimofrad@yahoo.com
3
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلام
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان
یکی از مسائل مهم در باب مالکیت معادن، تبعیت یا عدم تبعیت مالکیت معادن، از مالکیت اراضی است، که در خصوص آن چند قول وجود دارد. مشهور فقهای امامیه در این مسئله، بین معادن واقع در املاک خصوصی و معادن واقع در اراضی دولتی یا عمومی تفصیل قائل شدهاند؛ بدین صورت که در اولی تبعیت و در دومی عدم تبعیت را پذیرفتهاند. نگارندگان در این پژوهش که به روش تحلیلی و با مراجعه به متون فقهی و حقوقی صورت گرفته است به این نتیجه رسیدهاند، که مالکیت معادن به طور مطلق تابع مالکیت زمینهایی که در آن واقع شدهاند، نمیباشد؛ چون ادلهی اولیه و ثانویه مالکیت نمیتوانند ثابت کنند، آنچه در درون زمین است، متعلق به صاحب زمین است، گرچه از نظر طبیعی جزئی از زمین محسوب میشوند؛ اضافه بر آنکه، بیتردید، ثروت معدنی از نظر مالی و اقتصادی جزئی از زمین محسوب نمیشود؛ به همین دلیل احکام شرعی مترتبِ بر زمین به خاطر اینکه یک ثروت اقتصادی جداگانهای است، بهمقتضای مناسبت حکم و موضوع به معدن تسری پیدا نمیکند.
One of important issues in mining ownership is dependence or non-dependence of mining ownership on land ownership, about which there are some views. The renowned majority of Shī‘a jurists have distinguished mines located in private estates and the ones situated in public estates and thus have accepted dependence in the former and non-dependence in the latter. In this study, which has been carried out in a descriptive method and with reference to legal and juridical texts, the authors have concluded that mining ownership is no absolute way dependent on lands in which the mine is located; because primary and secondary reasoning of ownership cannot prove that whatever is located in the lands belongs to land owner, although it is naturally considered a part of the land; moreover, mining wealth is undoubtedly not economically and financially considered as a part of the land. Thus, judicial edicts related to land is not generalized to mine because, in view of the proportion of ordinance and subject, it is separately economic wealth.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70236_3520d27a5686e9cc00f054e6e63dafb2.pdf
احیاء
تبعیت
حیازت
مالکیت
معدن
mine
dependence
reclamation
ḥayāzat (possession of what can be possessed)
Ownership
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
443
458
10.22059/jjfil.2019.246398.668410
70237
Research Paper
درنگی در مستندات فقهی ماده 136 قانون مجازات اسلامی
Contemplation on the Jurisprudential Evidences of Article 136 of the Islamic Penal Code
محمد محسنی دهکلانی
mmdehkalany@yahoo.com
1
امان الله علیمردای
alimoradi479@yahoo.com
2
حمزه نظرپور
hamzehnazarpour@gmail.com
3
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران؛
ماده 136 قانون مجازات اسلامی، مقرّر نموده است: «هرگاه، کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حدّ شود و هر بار حدّ آن جرم بر او جاری گردد، حدّ وی در مرتبه چهارم اعدام است»؛ اما در مجامع روایی شیعه، روایتی از امام هفتم (ع) معروف به «خبر یونس» آمده است که امام فرموده است: «أَصْحَابُ الْکَبَائِرِ یُقتَلون فِی الثَّالِثَهِ». مضمون این خبر که مُبَیِّن «قاعدهای عام» و «کبرایی کلّی» است، در تنافی با مدلول ماده فوق میباشد. در این نوشتار، ابتدا بر اساس ملاکات معتبر در دانش رجال، سند روایت بررسی و حجیّت آن اثبات شده، سپس مستندات احتمالی مربوط به عناوین مجرمانه موضوع ماده فوق، با ضوابط اجتهادی ارزیابی شده است. در نهایت میتوان نتیجه گرفت: اطلاق ماده مذکور، فاقد وجاهت فقهی است و تنها دو عنوان «زنا» و «سرقت» بواسطه وجود دلیل خاصّ، از تحت عموم روایت یونس خارج و مصداق موضوع ماده 136 قانون مجازات اسلامی میباشند.
On the one hand, article 136 of the Islamic Penal Code has stipulated: “When a person commits the same crime leading to ḥadd (legal punishment) three times, and each time his legal punishment is executed upon him, his ḥadd on the fourth time is death”; on the other hand, in the Shī‘a narrative collections, in a narration from Seventh Imam (A.S.), known as “Yūnus’s Message”, it has been made clear that Imam has said: “Those who commit major sins are killed in the third time.” The content of this tradition, which forms a “general rule” and a “universal major”, contradicts the concept of the above-mentioned article.
In this paper, after studying the hadith and confirming its authenticity and validity, and also by matching the content of the tradition with the provisions of this article, the author has consistently reviewed the criminal topics of article 136. In the following, the prospective documents and the following alleged reasons for each of the criminal offenses listed in this article are examined and evaluated with jurisprudential criteria. It is finally concluded that the application of the above-mentioned article is without the jurisprudential justification and only the two topics of “adultery” and “robbery” are for specific reasons out of the general narrative of Yūnus and exemplified by Article 136 of the Islamic Penal Code.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70237_d920051580b8e05b577a67273c6d04dd.pdf
اصحاب کبائر
تکرار جرم
حدود
صحیحه یونس بن عبد الرحمن
قتل
ماده 136 قانون مجازات اسلامی
those who commit major sins
repetition of crime
legal punishments
Ṣaḥīḥa of Yūnus b. ‘Abd al-Rahmān
homicide
article 136 of the Islamic Penal Code
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
459
474
10.22059/jjfil.2019.244527.668394
70238
Research Paper
تبیین قاعده درأ در حقوق کیفری ایران و نهاد معادل آن در حقوق آمریکا
Explanation of the Rule of Avoiding Punishment in Iranian Penal Law and its Equivalent Concept in U.S. Criminal Law
هادی رهبری
hadirahbari.law@gmail.com
1
سید مصطفی محقق داماد
mdamad@ias.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
استاد گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
یکی از قواعد بسیار مهم جزائی که عرصه مشترک حقوق اسلام و نظام کیفری ایران و آمریکا می باشد، قاعده درأ است. مفاد این قاعده این است که در صورت وجود شک و تردید یا جهل به حکم و موضوع از طرف متهم یا تردید در انتساب فعل مجرمانه از سوی قاضی یا تردید در شرایط مسئولیت کیفری، مسئولیت کیفری و مجازات منتفی است. اهمیت این مقاله در این است که ظرفیتها و کارکردهای کمتر شناخته شده این قاعده را به مخاطب نشان داده و از رهگذر مطالعه تطبیقی به دستاوردهای جدیدی خواهد رسید که به منظور اصلاح قوانین و رویه قضائی مفید میباشد. روش تحقیق مقاله حاضر کتابخانهای است و از متون حقوقی و قوانین مدون استفاده شده است. پرسش اساسی که در این میان وجود دارد این است که نهاد مشابه و معادل قاعده درأ در نظام کیفری آمریکا چیست؟ و کارکردهای آن کدامست؟ مهمترین نتیجه مقاله حاضر، این است که نظام کیفری آمریکا ـ در مجموعه نظام حقوقی کامنلا قرار میگیرد ـ چارچوب و رویه ثابت و مشخصی درباره اشتباهات حکمی و موضوعی ندارد و از معیارهای متفاوت پیروی کرده است.
One of the most important criminal laws, which is the common ground for Islamic law and the Iranian and U.S. criminal system, is rule of avoidance of punishment (darā’). The spirit of this rule means that in case of doubt or mistake of law or mistake of fact or doubt in assigning a criminal act by the judge or doubt in criminal liability, criminal liability and punishment are excluded. The importance of this article is that the less-known capacities and functions of this rule will be shown to the addressee and through a comparative study new achievements are made that are useful in order to improve the rules and procedures of judiciary. The research procedure of this paper is carried out by library method and legal texts and codified laws have been used. The basic question that exists in this regard is that, “what is the equivalent to the rule of darā’ in the U.S. criminal justice system?” And what are its functions? The most important conclusion that can be drawn from the present paper is that the U.S. criminal justice system does not have a firm and clear set of rules about the mistakes of the law and has followed different criteria.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70238_a62ffed6d0c00ec2795101a78ca9ecc1.pdf
جهل
شبهه
علم
قاعده درأ
مجازات
مسئولیت کیفری
ignorance
doubt
Knowledge
rule of darā’
Punishment
Criminal Responsibility
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
475
495
10.22059/jjfil.2018.230813.668311
70239
Research Paper
بازخوانی و نقد ادلّه اختصاص حقّ شفعه به «بیع»
Review and Critique of Arguments in Favor of Limiting the Pre-emption Right to “Sale”
حمید مسجد سرائی
h_masjedsaraie@profs.semnan.ac.ir
1
حسن پور لطف الله
hassan.pourlotfollah66@semnan.ac.ir
2
علی دانشمند
ali-daneshmand@gmail.com
3
دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری فقه و حقوق اسلامی دانشگاه سمنان
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تبریز؛
حقّ شفعه، یک حقّ استثنائی و برخلاف قاعدۀ سلطنت بوده، و با اجتماع شرایطی، به صورت اختیار تملّک قهریِ سهم فروخته شده و مشاع، نمود مییابد. ازجمله شرایط تحقّق حقّ شفعه که هم فقها و هم قانونگذار عرفی در ماده 808 قانون مدنی به پیروی از دیدگاه مشهور فقهی عنوان کردهاند، انتفال سهم مشاع از طریق «بیع» میباشد.
نوشتار حاضر، ضمن بیان اقوال موجود دربارۀ شرط مذکور و تحلیل مستندات آن، به بازخوانی ادلّه این حکم و نقد و بررسی روایات واردۀ باب، به عنوان مستند اصلی پرداخته و ضمن تقویت مبانی دیدگاه غیرمشهور، آن را أرجح تلقّی کرده است؛ یافته اصلی تحقیق حاکی از آن است که در کنار بازخوانی دوباره روایات، میتوان دلالت آنها بر اختصاص حقّ شفعه به بیع ـ آنچنان که مشهور برآنند ـ را ناتمام دانسته و با نگرشی نو از جمله در دلالت روایات وارده، الغاء خصوصیّت از بیع و ملاک قرار دادن عرف و اراده عمومی، به جریان حقّ شفعه در تمامی عقود معاوضیِ ناقل ملکیّت، حکم کرد.
Right of pre-emption is an exceptional right; and unlike the rule of possession, it constitutes the power to forcibly possess the sold common share. Among the prerequisites for holding pre-emptive right, which is provided for under the article 808 of the Civil Code based on the view of the renowned majority of jurists, is transfer of common share through “sale”.
This paper discusses the opinions on the said condition and analyzes the evidence in its favor, reviewing arguments in favor of such view as well as studying the relevant hadiths as the main relevant evidence. However, strengthening the principles of the non-majority view, this paper found the latter as the preferred opinion; the main finding of this research suggests that review of the relevant hadiths reveals that they don’t completely indicate the “validity of limiting of pre-emption right to sale” - the opinion held by the renowned majority of jurists - and that adopting a new view of the relevant hadiths, the limitation of pre-emption right to sale can be removed and the same may be extended to all kinds of non-transaction contracts for transfer of title on the grounds of customary law and public will.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70239_4da1c5da075e73ba3de071ecdf170558.pdf
ادلّه شفعه
الغای خصوصیّت
بیع سهم مشاع
حقّ شفعه
عمومیّت بیع
pre-emption right
sale of common share
arguments on pre-emption
removal of limitation
generality of sale
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2019-02-20
51
2
497
513
10.22059/jjfil.2019.238525.668359
70240
Research Paper
حقوق همبستگی، مکانیسمهای متناقض بینالمللی و مکانیسمهای متناسب اسلامی
Solidarity Rights, International Inconsistent Mechanisms and Appropriate Islamic Mechanisms
سید باقر میر عباسی
mirabbasi@ut.ac.ir
1
ام الفخر علامه
allameh313@yahoo.com
2
استاد گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری گروه حقوق دانشگاه تهران
نسل سوم حقوق بشر عبارت از حقوق همبستگی است، که مبتنی بر برادری و همبستگی میباشد. کارل وسک این حقوق را مفهوم جدیدی از حیات بینالمللی تلقی مینماید. بهرغم این، همبستگی در مسیر حقوقی خود در محتوای متون و همچنین در عرصه بینالمللی و اجرائی بیش از سه نسل دیگر تحت حاکمیت مکانیسمهای متناقض استفاده از این حقوق قرار گرفته است، که نهایتاً موجب دور شدن این حقوق از اهداف جهان سوم و حتی نتیجه بخش بودن آن به نفع کشورهای قدرتمند شده است. جهت بازگشت این حقوق به مسیر مورد انتظار کشورهای توسعه نیافته و تحقق برادری واقعی، مکانیسمهای متناسب استفاده از این حقوق مطرح و پیشنهاد شده است. این مکانیسمها از منظر مبانی فقه و حقوق اسلامی در آیات متعدد قرآن کریم از جمله (آیه 12 سوره حجرات) در خصوص مراعات امنیت شخصیت افراد، حتی در گفتارهای دوستانه اجتماعی و (آیه 92 سوره آلعمران) در تلقی نیکی به معنی بخشیدن بهترینها و نیز مواردی از نهج البلاغه منعکس میباشد.
The third-generation of human rights is the solidarity rights, which is based on brotherhood and solidarity. Karl Vasak considers these rights as a new concept of international life. Despite this, solidarity in its course in the texts contents and also in the international and executive arena has been more under the rule of inconsistent mechanisms than other three generations, which ultimately leads away these rights from the goals of the Third World and even making it to the benefit of the powerful countries. To return these rights to the expected direction of undeveloped countries and the realization of true brotherhood, the Islamic appropriate mechanisms in the usage of these rights have been suggested. These mechanisms, from the perspective of the principles of jurisprudence and Islamic law, are reflected in various verses of the Holy Qur’an, including verse 12 of Surat al-Ḥujurāt concerning observing the security of people’s personality even in social friendly talks and the verse 92 of Surat Al-i ‘Imrān on regarding virtue as giving freely the best of what you have, as well as some instances from Nahj al-Balāgha.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_70240_abaf53fcd74d0f45f582996c7c3c7989.pdf
حقوق همبستگی
مناقشه
نسل سوم
همبستگی
Solidarity rights
Conflict
solidarity
the third generation