per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
241
260
10.22059/jjfil.2018.131028.668060
65680
Research Paper
کارکرد اجرائی نهاد شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران
Executive Function of the Council Institution in the Legal System of the Islamic Republic of Iran
فیروز اصلانی
aslanif@ut.ac.ir
1
علی سهرابلو
asohrablu@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
کارکرد اجرائی و بازیگری نهاد شورا در این عرصه یکی از موضوعات مطرح در ارتباط با نهاد مزبور است. مباحثی همانند نحوه مسئولیت اعضای شورا در قبال امور اجرایی سبب شده است برخی در شناسایی کارکرد مزبور برای نهادهای شورایی تردید نمایند و بدین ترتیب این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان نهاد شورا را برخوردار از کارکرد اجراء دانست یا خیر؟ نوشتار حاضر با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع حقوقی و فقهی و قوانین موجود در این زمینه به بررسی و تبیین کارکرد اجرائی برای نهاد شورا و بیان موضوعات مطرح در این رابطه میپردازد.
نتیجه حاصله از این پژوهش بدین شرح است که در منابع فقهی برخی کارکردهای اجرائی برای شورا همانند انتخاب حاکم اسلامی پیشبینی و مقرر شده است. در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز، این کارکرد در موارد متعددی برای مصادیق نهاد شورا مطابق اصول قانون اساسی و قوانین عادی برای شوراهایی همچون شورای عالی قضائی سابق، شوراهای محلی و شوراهای اداری مقرر شده است. شورای نگهبان نیز در برخورد با این مسئله با احتیاط به این کارکرد نهاد شورا نگریسته است. اما آنچه مسلم است، وجود صلاحیت نهاد شورا در این عرصه میباشد.
Executive function of council is one of the issues which has been raised related to this institution. Subjects such as the responsibility of council members for the executive affairs have made some people doubt about identifying the aforementioned function in council institutions. Therefore, the question arises as to whether we can recognize this function for the Council institution or not? Using the legal and jurisprudence sources and rules in this field, this study investigates the councils’ executive function and stating the issues brought up in that field, employing descriptive-analytic approach.
The result of the study was as follows: in jurisprudence sources, some executive functions for the council such as council competence of the selection of Muslim ruler, has been established and provided. Similarly, in the legal system of Islamic Republic of Iran, this function has been established in many cases such as former Supreme judicial council, local council, and administrative councils in accordance with constitution and regulations. Dealing with this issue, the guardian council has also viewed it with caution. But what is indisputable, is the council’s competence in this field.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65680_6f7fa0eab9cda91d5e00e1a85dfa7926.pdf
اجراء
شورا
شورای نگهبان
کارکردهای شورا
مسئولیت جمعی
council
execution
council’s functions
collective responsibility
Guardian Council
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
261
279
10.22059/jjfil.2018.245800.668403
65681
Research Paper
بررسی کارآیی تقدم انجام عین تعهد بر فسخ قرارداد ازمنظر تحلیل تاریخی، اقتصادی و فلسفیِ حقوق اسلامی
Examining the Efficiency of Priority of the “Specific Performance” over “Termination of Contract” in Respect of Historical, Economic and Philosophical Analysis of Islamic Law
علی انصاری
ali.ansari1975@yahoo.fr
1
احد شاهی دامن جانی
ahadshahi@yahoo.com
2
دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی تهران
مطابق نظریۀ مشهور فقیهان امامیه، انجام عین تعهد بر فسخ قرارداد تقدم دارد و چنانچه اجبار متعهد به اجرای تعهدش، به دلیل لزوم تخصص او در انجام آن، ممکن نباشد، متعهدٌله میتواند قرارداد را فسخ کند و قانون مدنی ایران نیز در مواد 237 تا 239 و 476 از این نظریه پیروی کرده است. مقالۀ حاضر براساس تحلیل تاریخی، اقتصادی و فلسفیِ حقوق اسلامی بررسی و ثابت میکند که الزام متعهد به انجام عین تعهد و تقدم آن بر فسخ قرارداد در فقه امامیه، کارآیی لازم را ندارد و از توجیه فقهی ـ حقوقی قابل قبولی برخوردار نیست و مبتنی بر مصلحتاندیشی اقتصادی و فلسفیِ فقیهان است تا حکم صریح اخبار. به عنوان یافتههای مقاله پیشرو، به قانونگذار پیشنهاد میشود، در بحث نقض تعهدات قراردادی، مجموعهای از ضمانتاجراهایی را پیشبینی کند که تمام آنها در عرض یکدیگر قابل اِعمال باشند و متعهدٌله، در صورت نقض تعهد، ضمانتاجرایی را برگزیند که مصلحت او را به طور مطلوب تأمین میکند و در نتیجه مخارج و هزینههای اینگونه نقض به جامعه تحمیل نمیشود و تبعات آن، در درون قرارداد، توسط طرفین آن، مدیریت میشود.
According to the widely-Known viewpoint of Imamiyya jurisprudents, the specific performance is prior to the termination of contract, and if the enforcement of the obligor to perform his obligation is not possible due to the necessity of expertise in doing so, the obligee can terminate the contract. Also Iran’s Civil Code has followed this doctrine in Art. 237-239 and 476. The present article, based on the historical, economic and philosophical analysis of Islamic Law, examines and proves that the enforced obligor to specific performance and its primacy to the termination of contract in Imamiyya jurisprudence does not have the necessary efficiency and there is no acceptable legal-jurisprudence justification and it is based on the economic and philosophical interest of jurisprudents, so that clear ruling of traditions. As the finding of the present article, it is proposed to the legislator in the discussion of breach of contractual obligation to anticipate a set of remedy that all of them can be applied across the board. In the event of a breach of obligation, the obligee can choose a remedy that prepares favorably his benefit. Thus the costs and expenses of such a breach haven’t been transferred to society and the consequences of this breach have been managed within the contract by the two parties.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65681_39a5fffb509c999b114c9cb32a70e759.pdf
انجام عین تعهد
تعهدات قراردادی
فسخ قرارداد
ملاحظات اقتصادی
contractual obligations
breach of obligation
specific performance
Termination of Contract
historical justifications
economical remarks
philosophical preconceptions
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
281
308
10.22059/jjfil.2018.123795.668011
65682
Research Paper
تاملی در اشتراط قید سلاح و محاربه اینترنتی
A Study on Stipulating Condition on Weapon and Internet Based Muḥāriba (Waging War)
علی اکبر ایزدی فرد
ali85akbar@yahoo.com
1
سید مجتبی حسین نژاد
mojtaba@writeme.com
2
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارسا
در محاربه، ارعاب و برهم زدن امنیت عمومی مردم در بسیاری از مواقع با به کارگیری سلاح صورت میپذیرد و لیکن بخش عمدهای از ارعاب و تهدیدات و اختلال امنیت عمومی مردم از طریق غیر سلاح نیز رخ میدهد. نگارندگان در این تحقیق با گامی نو به بررسی حکم قسم دوم از تهدیدات همچون پاشیدن اسید و یا دیگر موادهای شیمیایی بر مردم که از طریق غیر سلاح صورت میپذیرد، میپردازند. پس از نقد و بررسی اقوال و ادله فقها در این زمینه، این نتیحه حاصل است که قید سلاح با لحاظ کردن مناسبت بین حکم و موضوع در روایات وارده در باب محاربه، نمیتواند در تحقق محاربه نقشی داشته باشد و به تبع آن این قسم از تهدیدات و اختلال امنیت عمومی مردم هر چند که به صورت اینترنتی و در فضای مجازی صورت پذیرد، در شمار محاربه قرار میگیرد.
In muḥāriba, the intimidation and disruption of public security in many cases are triggered by the use of weapons; however, much of the intimidation, harassment, threats and disruption of public security, such as throwing acid or other chemicals at people take place without weapons. Taking new steps, the authors of this study undertook to investigate those sorts of threats made with no weapons. After critiquing and examining all comments and evidences quoted by jurists in this respect, the authors made the conclusion that there is no need to consider weapons as a basis to muḥāriba crime, namely, the cases that fall under this term do not essentially require involvement in armed criminal activities, those kinds of involvements including intimidation and disruption of public security taking place in cyberspace or through internet can also be considered as a muḥāriba crime as per to the appropriateness of the sentences imposed and the theme featured by narratoins about muḥāriba in this respect.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65682_632349ed1cb72d26e86a955f2b94e8ee.pdf
اینترنت
سلاح
محاربه
مناسبت بین حکم و موضوع
Internet
weapons
muḥāriba
the appropriateness of the sentence imposed and the theme
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
309
327
10.22059/jjfil.2018.131636.668066
65683
Research Paper
بررسی شرط ضمان عین مستاجره در فقه امامیه
The study of Lessee's Guarantee Condition as to the Substance of Lease in Imamiyya Jurisprudence
سید محمد هاشم پورمولا
pourmola@shirazu.ac.ir
1
مجید سربازیان
sarbazian20@gmail.com
2
محمد علی خورسندیان
mkhorsandian@yahoo.com
3
استادیارگروه علوم قرآن و فقه دانشگاه شیراز
استادیارگروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیراز
دانشیارگروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیراز
این مقاله صحت اشتراط ضمان عین مستاجره را مورد بررسی قرار میدهد و بیان میکند این شرط مخالف مقتضای عقد اجاره نیست؛ زیرا حقیقت این عقد مانند عقد ودیعه استیمان نمیباشد. مخالفت این شرط با کتاب و سنّت نیز از دو منظر مخالفت با ادله خاص اجاره و همچنین سببیت نداشتن شرط برای ضمان قابل بررسی است.
اطلاق ادله عدم ضمان مستاجر حالت شرط و غیر شرط را شامل میشود. درصورت شک نیز اصل، استصحاب عدم ضمان است. همچنین از احکام اجاره وجوب تمکین مستاجر نسبت به عین برای استیفاء منافع و انتفاع است و وجوب تسلط مستاجر بر عین شرعاً ثابت میشود؛ لذا شرط نمیتواند حق مالکی نشأت گرفته از عقد را که شرعی است از او بگیرد. چنین حق مالکی، حکم محسوب میشود؛ یعنی مجعولی شرعی که متعاملین نمیتوانند برخلاف آن شرط کنند؛ بنابراین شرط ضمان عین مستاجره مخالف کتاب و سنّت میشود. همچنین در تفسیر ماده 493 قانون مدنی که در آن تنها تفریط یا تعدی سبب ضمان دانسته شده و متعرض شرط ضمان نشده است، میتوان از این دیدگاه بصورت مدلل استفاده کرد و چنین شرطی را باطل دانست. روش تحقیق مقاله توصیفی ـ تحلیلی از نوع اجتهادی است.
This article studies the validity of providing for the lessee’s guarantee as to the substance of lease and proves that such a provision is not contrary to the requirements of lease; since unlike deposit, the nature of this contract is not entrustment (istīmān). The inconsistency of this provision with the Holy Qur’an and tradition is worth studying both from the viewpoint of its inconsistency with specific proofs of lease as well as lack of its causality for guarantee. The absoluteness of the lessee not being guarantor includes the case of provision and non-provision of such a condition in the contract. In case of doubt, the application of istiṣḥāb principle (presumption of continuity) results in nonexistence of guarantee. Also, one of the rules of lease is the requirement of making the substance of lease available for the lessee to exploit the profits and enjoy them and the requirement of lessee’s dominance as to the substance is proved from the Imamiyya jurisprudence viewpoint. Therefore, the condition may not deprive the owner from a proprietary right derived from contract which is based on Sharia. Such a proprietary right is considered to be an order i.e. a Sharia enactment against which the parties may not agree. Therefore, the provision of lessee’s guarantee as to the substance of lease is contrary to the Qur’an and tradition. Also, in interpreting article 493 of the Iranian Civil Code, in which merely excessive use or negligence are causes of guarantee and the guarantee provision has not been dealt with, one may use this viewpoint justifiably and treat such a condition as void. The method of this article is descriptive-analytic of ijtihādī (discretionary) type.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65683_3e13098c5cc7eaab3670f56ccf45d192.pdf
امانت
حق مالکی
حکم
شرط ضمان
مخالفت کتاب و سنت
guarantee provision
istīmān
contrary to the Holy Qur’an and tradition
proprietary right
order
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
329
344
10.22059/jjfil.2018.127519.668037
65684
Research Paper
امکان سنجی اصطیاد قاعده فقهی حسن نیت
The Feasibility of Extraction of Good Faith Principle in Jurisprudence
علی جعفری
alijafari@ut.ac.ir
1
علیمراد حیدری
heydarilaw@gmail.com
2
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها
قواعد فقهی در یک تقسیمبندی به دو بخش منصوص و اصطیادی تقسیم میشوند. در قواعد اصطیادی برخلاف قواعد منصوص، نص قرآنی یا روایی که تمام مفاد قاعده را دربر بگیرد و جامع و مانع باشد، وجود ندارد و فقه پژوهان آنها را از مجموعهای از آیات و روایات که من حیثالمجموع مفاد قاعده را ثابت میکند، اصطیاد میکنند. پژوهش حاضر درباره بررسی تطابق اصل رومی ژرمنی حسننیت با فقه امامیه و امکان سنجی اصطیاد قاعده فقهی حسننیت است. برخی محققین با استناد به وجود مصادیق اصل حسننیت در فقه امامیه خصوصا در فقه العقود، قائل به وجود این اصل در فقه هستند. در این پژوهش با نقد این دیدگاه به این نتیجه میرسیم در خصوص حسننیت امکان اصطیاد قاعده فقهی حسننیت به صورت کلی وجود ندارد.
The Islamic legal rules are divided into two parts: “documentary to text (manṣūṣ)” and “adoption of texts (iṣṭiyādī)”. In the latter group there is no Qur’anic or narrative text that embraces all the provisions of the rule. Instead, jurisprudents have extracted them from a collection of verses and narratives, which they, as a whole, prove the provisions of the rule. The present study is aimed at investigating the compatibility of the Roman principle of good faith with Imamiyya jurisprudence and the feasibility of the extraction of good faith rule in Imamiyya jurisprudence. Some scholars, referring to some samples of the principle of good faith in the jurisprudence, especially in contracts, believe that this principle exists in jurisprudence. In this study, we critique this view and conclude that extraction of the principle as a general rule from the texts is not possible.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65684_5c05d84703ce3afe0e73ec3926718804.pdf
تصور خلاف واقع
حسننیت
درستی در عمل
قواعد اصطیادی
قواعد فقهیه
adoption of texts (iṣṭiyādī)
documentary to text (manṣūṣ)
good faith
counterfactual imagination
honesty in action
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
345
371
10.22059/jjfil.2018.132390.668075
65685
Research Paper
بررسی مسئولیّت کیفری ناشی از اقدامات پیشگیرانه وضعی در فقه امامیه و حقوق ایران
Criminal Responsibility Arising from Situational Crime Preventive Measures in Imamiyya Jurisprudence and Iranian Law
اسمعیل رحیمی نژاد
rahiminejad@tabrizu.ac.ir
1
احمدرضا غفاری
ghafari_ahmadreza@yahoo.com
2
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تبریز
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
پیشگیری وضعی مجموعه تدابیر و اقداماتی است که دولت و جامعه مدنی با استفاده از آن سعی میکند از طریق افزایش زحمات و خطرات ارتکاب جرم و کاهش فرصتها و موقعیتهای جرمزا و تقویت سیبلها و آماجهای جرم به جلوگیری از جرم بپردازد.با عنایت به امکان سوءاستفاده از این اقدامات و ابزارهای فنی و پیچیده توسط شهروندان و دولت و امکان اخلال در فرایند اعمال صحیح حاکمیّت، تعیین شرایط و ضوابط برای اعمال این نوع اقدامات پیشگیرانه و مسئولیّت ناشی از آن امری ضروری است. با وجود این، نظر به عدم شفافیت و جامعیت رویکرد قانونگذار در باب ماهیّت، شرایط اقدامات پیشگیرانه و مسئولیت ناشی از آن زمینه برای سوءاستفادهها و اختلافنظرها فراهم گردیده است. برخی معتقدند اعمال این اقدامات نوعی دفاع مشروع بوده و تابع شرایط و احکام آن میباشد، برخی هم آن را نوعی اعمال حق مالکیت به صورت مطلق و انحصاری میدانند. مقاله حاضر با تکیه بر مبانی فقهی و حقوقی حقّ استفاده از اقدامات پیشگیرانه وضعی و با الهام از رویههای قضایی، دکترین فقهی و حقوقی و قوانین و مقررات مختلف ضمن تبیین این دیدگاههای متفاوت به بررسی ماهیت، شرایط و مسئولیت ناشی از اعمال این نوع اقدامات میپردازد.
Situational crime prevention is a series of measures used by the state and civil society to prevent crime through reducing criminal opportunities and hardening targets. Since it is always possible that these technical and complex measures or instruments get abused by the state or citizens and due to the possibility of disordering at due process of the use of power, it is necessary to determine the conditions and rules for exercising such measures and for the resulting responsibilities. However, the unclear and incomprehensive approach of the legislature toward the legal nature of these preventive measures and their using conditions, have provided the opportunities for abusing and caused disagreements among lawyers and scholars. Some believe that these kinds of measures are self-defense and are subject to its conditions and rules. But some others regard them as some kinds of absolute and exclusive ownership rights. This article, relying on the jurisprudential and legal bases of the right of using these preventive measures and drawing on judicial precedents, doctrines, and different rules, investigates the nature and conditions of these measures and responsibility arising from using these kinds of measures.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65685_62fe5d65befaf2c6565577695e3a89ec.pdf
پیشگیری وضعی
حقوق ایران
فقه امامیّه
مسئولیّت کیفری
situational crime prevention
Criminal Responsibility
Imamiyya Jurisprudence
Iranian Law
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
373
393
10.22059/jjfil.2018.127229.668034
65686
Research Paper
نسبیت فهم فقهی قرآن و سنت
Relativity of Jurisprudential Understanding of the Qur’an and Tradition
محمدجواد سلمانپور
msalman@rose.shirazu.ac.ir
1
دانشیارگروه قرآن و فقه دانشگاه شیراز
اساس فهم فقهی از کتاب و احادیث، ظواهر آن دو را تشکیل میدهد. بسیاری از مباحث دانش اصول فقه برای فهم این لایه از متن سامان یافته و دانشمندان این علم اختلافهایی از جمله در فهم ظواهر با هم دارند. این اختلافها هرگز موجب نسبیت مطلق فهم فقهی قرآن و سنت نیست و علی رغم برخی ادعاها موجب بشری شدن فهم دین به وسیله فقها نیز نمیشود. در این مقاله پس از بررسی معانی مختلف نسبیت و ارائه دلایل نسبیت اعتدالی و مقید فهم فقهی متن، نسبیت مطلق ابطال شده و به برخی از خلطها در این ساحت اشاره شده است. برای اثبات نسبیت جزئی فهم ظاهر، بیشتر به علل اختلاف فقها در شناخت ظاهر قران و احادیث پرداخته شده است.
Relativity of jurisprudential understanding of the Qur’an and tradition is what forms their external meanings. Many of the discourses on the principles of jurisprudence are organized to understand this layer of text and scholars of this field have numerous disagreements and finally they have differed in understanding the external meanings. These differences do not lead to absolute relativism of religious understanding of the Qur’an and traditions and despite some claims they do not cause the human understanding of religion by jurists. In judgment of this realm lots of inaccuracies have taken place. In this paper after studying the different meanings of relativity and presenting reasons for moderate relativity of understanding of religious binding text, the absolute relativity has been refuted and some confusion in this field has been pointed out. In order to prove minor relativity of understanding external meanings, mostly the reasons of disagreement among jurists in understanding the appearance of the Qur’an and traditions has been dealt with.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65686_61c8808a0afef65910d973e578afbb8a.pdf
اختلاف فقها
اصول فقه
ظواهر
فهم فقهی
نسبیت ظواهر
external meanings
religious understanding
relativity of external meanings
disagreement of jurists
principles of jurisprudence
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
395
416
10.22059/jjfil.2018.249824.668431
65687
Research Paper
نقش حاجت در جواز اطاعت از حکم واقعی ثانوی در عبارات فقهای امامیّه
The Role of Necessity in Permissibility of Obeying Real Secondary Commands in Imamaiyya Jurists’ Phrases
حمیده عبداللهی علی بیک
habdollahi497@gmail.com
1
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم؛
حکم واقعی به اوّلی و ثانوی تقسیم میشود، حکم واقعی ثانوی بر موضوعاتی مترتب میشود که به عوارضی چون اضطرار، ضرورت، حاجت و... متصف است؛ یعنی حکم با در نظر گرفتن عوارض ثانوی وضع میشود. حاجت از جملهی عوارض است که مکلف به دلیل حاجتی که دارد، نمیتواند از حکم واقعی اولی اطاعت کند و شارع حکم واقعی ثانوی را برای او وضع میکند. بعضی از فقها، حاجت را مترادف با ضرورت و اضطرار و بعضی به معنای مطلق حاجت، یعنی اعم از اضطرار به کار بردهاند. در این مقاله تبیین شده است که نسبت بین حاجت و اضطرار عموم و خصوص مطلق است. همچنین معیاری که حاجت باعث تغییر حکم میشود بیان خواهیم کرد. این موضوع به دلیل کاربردی بودن آن، پر اهمیّت است ولی در کتب فقها تنها به صورت مسألههای فقهی آمده است و اینکه حاجت در کجا باعث تغییر حکم میشود؛ فقها به صورت مختصر و در حدّ چند سطر در بحث نگاه در کتاب نکاح، آوردهاند.
The actual canonical commands divide into initial and secondary commands. The secondary ones concern issues that involve conditions such as urgency, exigency, necessity etc. i.e. the command is legislated concerning this secondary conditions. The necessity is one of these secondary conditions in which the obliged cannot obey the actual initial command because of his necessity and so the lawgiver legislate the actual secondary command for him. Some jurists consider necessity and urgency as synonymous and some others consider it more general than urgency. In this article we explain that the relationship between necessity and urgency is absolute generality and peculiarity and the criterion that the necessity causes the change of a command. This issue is important because of applicability; but in jurist’s books it is expressed just in the form of jurisprudence issues and as to where necessity causes change of commands, the jurists have touched upon it briefly in the book of marriage in the discourse related to viewing.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65687_10f915136bf9b378a85a29ec2633c5de.pdf
اضطرار
اطاعت
حاجت
حکم واقعی ثانوی
ضرورت
urgency
Obedience
necessity
real secondary commands
exigency
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
417
440
10.22059/jjfil.2018.125857.668028
65688
Research Paper
بررسی قاعده فقهی «لا طاعهَ لمخلوقٍ فی معصیهِ الخالق»
The study of the Jurisprudential Rule of “No Obedience of a Creature is Permissible as Long as the Creator
is being Disobeyed”
طاهر علی محمدی
t.alimohamadi@ilam.ac.ir
1
حمزه نظرپور
hamzehnazarpour@gmail.com
2
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلام
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران
با وجود جایگاه ویژهی قواعد فقهی در تفریع و تطبیق احکام فقهی؛ هنوز قواعدی هستند که استخراج و اصطیاد نشده و یا در میان فقها به عنوان یک قاعدهی فقهی شهرت نیافتهاند که یکی از آنها قاعده «لا طاعهَ لِمَخلوقٍ فی مَعصیَهِ الخالِقِ» است. بر اساس این قاعده، اطاعت از افراد، زمانی که منجر به معصیت خداوند گردد، حرام است و اطاعت الهی نیز با انجام حرام محقّق نمیشود. نظر به اهمیت موضوع از یک سو و عدم رواج و شیوع اصطلاح «قاعده» برای آن از دیگر سو، میطلبید در راستای تأیید و تثبیت این قاعده، تحقیقی درخور صورت پذیرد. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با جستجوی وسیع در روایات و فتاوای فقهای عظام انجام گرفته، ضمن بررسی و تبیین برداشتهای مختلف از روایت «لا طاعهَ لِمَخلوقٍ فی مَعصیَهِ الخالِقِ» و تطبیق مصادیق مختلف فقهی آن در کلام فقها، قاعدهی مذکور اثبات شده است.
Despite the special status of legal rules in implementation of Islamic jurisprudence, there are still rules that have not been extracted yet, or have not been known as a judicial principle among jurists, one of which is the rule “No obedience of a creature is permissible as long as the Creator is being disobeyed”. Based on this rule, obeying people is unlawful when it leads to God’s disobedience and obedience to God cannot be achieved by unlawful act. Considering the importance of the issue on the one hand and the lack of prevalence of the so-called “rule” for it on the other, it requires proper research to affirm and consolidate the rule. In this study, which was conducted through a descriptive-analytical method and a massive search among narrations and fatwas of the great jurists, in addition to the investigating and explaining of different takes on this narration, “No obedience of a creature is permissible as long as the Creator is being disobeyed” and adaptation of its various legal referents in the words of the jurisprudents, it has been proved as a rule.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65688_1c83ce5b123296970603cf030cd0d4b8.pdf
طاعت
قاعده فقهی
مستندات قاعده
معصیت
موارد تطبیق قاعده
documentations of the rule
evidences for proving the rule
instances of applying the rule
Obedience
sin
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
441
464
10.22059/jjfil.2018.137451.668107
65689
Research Paper
پژوهشی فقهی- حقوقی در الزام حکومتی بر حجاب زنان جهانگرد
A Legal-Judicial Study on State Obligation for the Ḥijāb (Islamic Dress Code) of Tourist Women
فاطمه فلاح تفتی
fallah.f@iran.ir
1
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
صنعت گردشگری رشد سریعی در توسعه اقتصاد جهان داشته است. در میان مسائل مختلف گردشگری و عوامل آسیبزا به این صنعت، برخی افراد اجبار گردشگران به حجاب شرعی را، سبب نارضایتی وکاهش گردشگر دانسته و حتی آن را ضد حقوق بشر خواندهاند. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیلی، ادله فقهی ـ حقوقی الزام دولت به حجاب گردشگران را بررسی کند. در این بررسی نشان داده خواهد شد که ادله امر به معروف و نهی از منکر، ادله ناظر به تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر حکم حرمت تظاهر به منکرات میتواند به عنوان مبنای فقهی الزام غیر مسلمانان اعم از ساکن و جهانگرد شمرده شود و بیانگر مسوولیت دولت اسلامی است. علاوه بر آنکه از منظر حقوقی، حکم مستفاد از قانون هر کشور جهانگردان را موظف به عمل طبق آن کرده و در صورت عدم عمل به آن، سوگندنامۀ خود را شکسته و در صورت ورود به کشور، حکومت حق الزام وی را دارد.
The tourism industry, one of the most important industries of the world, has had a rapid growth in the world’s economic development. Among various issues and factors damaging to the tourism industry, obligation for ḥijāb is what some people have considered as creating discontent and reduction of the number of tourists and have even called it an act against human rights. This research attempts to study the jurisprudential obligation of the Islamic state concerning the ḥijāb of the tourists as per legal-judicial evidences. After the study was conducted, it was found out that the evidences of enjoining right and forbidding wrong, the arguments concerning the absence of concomitance between prohibition and absence of the ḥijāb as well as the impact of the circumstances at the time and place of pretending the forbidden can be considered as the jurisprudential requirements obligatory upon non-Muslims, either residents or tourists and representing the Islamic state’s responsibility. In addition, the ruling derived from the law of any country obliges the tourists to act accordingly and in case of failing to do so, they have broken their oath and in case of entering the country the state is entitled to oblige them to abide by it.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65689_cdcab8941b865641be7c1acbe8b16b50.pdf
الزام
جهانگرد
حجاب
حکومت دینی
صنعت گردشگری
obligation
Tourism
ḥijāb
religious state
tourism industry
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
465
493
10.22059/jjfil.2018.141491.668137
65690
Research Paper
بررسی چگونگی تشریع اذان و اقامه از دیدگاه اهل سنّت و نقد آن
Studying the Way Adhān and Iqāma were Legitimized from the Sunnis Perspective and its Critique
علیرضا هدائی
alihodaee@gmail.com
1
علی مظهر قراملکی
amghramali@ut.ac.ir
2
جواد سلطانی فرد
j.soltani.f@gmail.com
3
استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
کیفیت تشریع اذان و اقامه از مهمترین مسائل اختلافی میان فریقین به شمار میآید. با توجه به اعتقاد مشهور اهل تسنن مبنی بر تشریع اذان و اقامه بهصورت غیر وحیانی و توسط رؤیای فردی به نام عبدالله بن زید، این پرسش به وجود میآید که آیا میتوان تشریع احکام الهی را با دخالت فرد یا افرادی صحیح دانست؟ پذیرش این اعتقاد چه نتایجی میتواند داشته باشد؟ در نوشتار حاضر بهطور خاص به بررسی جایگاه اذان و اقامه در تشریع اسلامی از دیدگاه اهل تسنن و ادلة آنان پرداخته شده است. اعتقاد به اینکه مبدأ اذان و اقامه با وحی نبوده است، با مبانی عقلی و نقلی بههیچوجه همخوانی ندارد. مستندات غیر وحیانی بودن تشریع، افزون بر ابتلا به ضعف سندی، با یکدیگر تعارضات اساسی دارند.
The way adhan and iqama were legitimized is among major matters of disputes between Shi’ites and Sunnis. Considering the well-known Sunni perspective that adhan and iqama were legitimized through dream of a certain ‘Abd Allah b. Zayd in an unrevealed way, a question raises whether legitimization of divine precepts through intermediation of ordinary people is acceptable. Discussing how adhan and iqama were legitimized from the Sunnis perspective and evaluating the proofs argued in this connection, the present essay comes to the conclusion that believing in an unrevealed cause for their legitimization is in opposition to both intellectual and narrative proofs. In addition to suffering inauthentic chains of transmission, the proofs argued for that claim are in explicit contradiction to one another.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65690_21739b7090b85fd61420e93775c0e4a3.pdf
اذان
اقامه
تشریع
رؤیا
عبدالله بن زید
legitimization
adhan
iqama
dream
‘Abd Allah b. Zayd
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2018-02-20
50
2
495
517
10.22059/jjfil.2018.128032.668040
65691
Research Paper
مالکیت و مدیریت معادن نفت و گاز در فقه و قوانین ایران
Ownership and Administration of Petroleum and Gas Mines in Argumentative Islamic Jurisprudence (Fiqh) and the Laws of Islamic Republic of Iran
سید علی محمد یثربی
myasrebi@ut.ac.ir
1
حبیب سبزواری
habibsabzvari@gmail.com
2
دانشیار گروه حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق تجارت بینالملل دانشگاه شهید بهشتی
با اکتشاف نفت در کشورمان، در طول دوران حیات آن، مسایل حقوقی و سیاسی متعددی راجع به آن مطرح شد. از جملهی این مسایل، وضع مالکیت معادن نفت و گاز میباشد. در این پژوهش، به بررسی نظریههای فقهی راجع به معادن، پرداخته شده است که با توجه به قوت و استحکام ادلهی انفال، این نظر را پذیرفته و قایل به آن میشویم که معادن مطلقا ملک امام علیهالسلام است. سپس در سلسلهی منطقی این تحلیل، نحوه مالکیت و اداره انفال بحث شده است. در این باب دو نظر، اولویت در تصرف و ملکیت اعتباری مورد بحث واقع شده است. در انتهای پژوهش، متون قانونی به ویژه اصل 45 قانون اساسی به عنوان مستند اصلی، بر پایهی مبانی فقهی مورد تفسیر قرار میگیرند و به این نتیجه میرسیم که در متون قانونی همچون متون فقهی نظریه انفال قوت دارد و بایستی، در قانونگذاری و تفسیر آن مد نظر قرار گیرند
As petroleum was discovered in our country, during its lifetime, several legal and political issues arose in this regard. One of these issues is the ownership situation of the petroleum and gas mines. Jurisprudential texts and six major theories regarding mines are dealt with in this study, and considering the strong reasons and proofs we support the anfāl (spoils of war) theory, and it is hereby decided that mines are absolutely in Imam (Ruler)’s possession. Then, administration and ownership manner are discussed within the logical course of the analysis. In this regard, two views are debated: priority in occupying, and credit possession. Finally, legal texts, specifically art. 45 of the constitution as the main sources are interpreted on the basis of the Islamic and logical principles. As a conclusion it has to be mentioned that anfāl theory is established in the legal texts as well as jurisprudential texts, and has to take into account the legal texts on the basis of the jurisprudential reasons.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_65691_ba152bd846a3cbe109e08e837f97940b.pdf
اصل چهل و پنجم قانون اساسی
انفال
مالکیت
معادن
ملکیت اعتباری
نفت و گاز
Ownership
petroleum and gas mines
anfāl
credit possession
art. 45 of the constitution