per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
193
214
10.22059/jjfil.2014.53401
53401
Research Paper
نقد احتمال غرر در بیمه
A Reproach of Loss in Insurance
اردوان ارژنگ
arzhang1345@gmail.com
1
قاسم نظری
ghasemnazari60@gmail.com
2
سید علی حسینی
s_h12456@gmail.com
3
استادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)قزوین
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوج
دانشجوی دکتری فقه و حقوق اسلامی دانشگاه ارومیه
بیمه از جملۀ عقود نامعین است. هرچند امکان دارد بیمه در قالب عقود و عناوین دیگر واقع شود، هیچکدام نیست و عقد مستقلی بهحساب میآید. تسری غرر به بیمه، هرچند محتمل است (همانند سایر عقود معاوضی) محرز نیست، بلکه محتمل است، زیرا شاید حقّ بیمه، کمتر از قسط پرداختی بیمهگذار یا حتی کمتر از اصل آن باشد. امکان تحقق غرر در بیمه از سه جنبه یکی جهل به وجود عوضین (بروز یا عدم بروز خسارت در آینده و پرداخت یا عدم پرداخت از طرف بیمهگر) و دیگری جهل به اوصاف عوضین (نوع و مقدار خسارت احتمالی) و سوم عدم قدرت بر تسلیم و تسلّم (عدم توانایی بیمهگر بر پرداخت وجه خسارت) وجود دارد. اما تحقق غرر در این جهات در عقد بیمه، محرز نیست. زیرا امکان وقوع حادثه (موضوع بیمه) در طول مدت عقد، محتمل، ممکن و عقلایی است و. عرف نیز بر آن صحه میگذارد. جواز بیع سلم، دلیل و مؤیدی بر عدم تحقق غرر (از جهت جهل به وجود جبران خسارت در آینده) در عقد بیمه است. بر این اساس با تعیین حقّ بیمۀ قطعی، برای جبران خسارات ( موضوع بیمه) میتوان این عقد را در زمان حال و قبل از جبران خسارت تنفیذ کرد.
Insurance is one kind of uncertain contract. It is possiblethat insurance located as another form and title but it is noone of them and it is independent contract. Extension ofloss in process of insurance is possible (like othercontract) because the rate of insurance may be more lessthan the installments and payment of insurance or it maybe less that whole of it. Possibility of loss in insurance isin three case including; firstly ignorance of substitute andreturn. (Casing loss or not and premium from the side ofinsurer). Secondly ignorance of quality of substitute (rateand kind of possible loss). Thirdly no ability of submission(the lack of insurer for paying the payment). Certainty ofthis loss in insurance contract is not clear and provedbecause the possibility of accident during of contraction ispossible and reasonable and uncertain. In the commonway it is true too. Permission of right purchase is the goodreason for lack of loss in the contraction of insurance.Regarding to this fact that payment be certain forcompensation of loss it is true that the contraction hasbeen done in present and before of compensation.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53401_4887ed0750a46c6689a77c60cf1ed27d.pdf
تسلیم مال
جهل
خسارت
عقد بیمه
غرر
Insurance contract
loss
ignorance
Damages
payment
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
215
229
10.22059/jjfil.2014.53402
53402
Research Paper
بررسی عقد مضاربه و تطبیق آن با قانون عملیات بانکی بدون ربا
Study on Muzarebah and its applicability on interest-free banking
سید محمدرضا امام
amlm@gmail.com
1
حسین داورزنی
davarzani@ut.ac.ir
2
سیدمحمد رضوی
razavi1213@birjand.ac.ir
3
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
استادیار گروه حقوق دانشگاه بیرجند
فقیهان عقد مضاربه را با وجه نقد و فقط در صورتی صحیح میدانند که عملیاتی که توسط عامل انجام میشود عملیات تجاری باشد. این دو شرط در مواد 36 و 37 آییننامۀ فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا و مادۀ 9 قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز مطرح شده است. اینکه مراد از عملیات تجاری چیست، محل تردید است. بهنظر میرسد با توجه به فلسفۀ تأسیس مضاربه و استفاده از عمومات و اطلاقات موجود، میتوان نوع عملیاتی را که عامل برای تحصیل سود انجام میدهد، به همۀ انواع فعالیتهای مشروع و قانونی تسری داد و مواد مذکور قانون عملیات بانکی بدون ربا را اصلاح کرد تا امکان استفادۀ بهتر از عقد مضاربه در عملیات بانکی فراهم شود.
Does Muzarebah include all Commercial activity orincludes only sale? In jurist opinion Muzarebah is validonly under two conditions: 1. being with money or in cashand 2. Commercial activity for interest should be sale. It isvague about meaning of commercial activity. Inaccordance with the aim of Muzarebah legislation andgeneral provision it seems we can extend the subject ofMuzarebah to all legal Commercial activities.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53402_f4787f76f267319809ad4ec34cc07477.pdf
تجارت
ربا
شرکت
عامل
مضاربه
Muzarebah
Corporation
agent
Lucre
Business
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
231
244
10.22059/jjfil.2014.53403
53403
Research Paper
بررسی فقهی حقوقی مال بودن دادههای رایانهای
Legal- Juristic Study about property of camputer data
عبداله بهمن پوری
bahmanpouri10@gmail.com
1
محمد رضا شادمانفر
mrshad42@yahoo.com
2
مجتبی پورغلامی فراشبندی
pmghanoon@gmail.com
3
استادیار رشتۀ فقه و مبانی حقوق دانشگاه یاسوج.
استادیار رشتۀ حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
کارشناس ارشد حقوق جزا، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
بحث از مالیت داشتن دادههای رایانهای در علوم مختلفی چون فقه، حقوق، اقتصاد و حتی علوم مهندسی رایانه بسیار اهمیت دارد. اثبات مالیت این دادهها شاید در علوم مذکور دارای آثار و احکام مدنی و کیفری باشد. ماهیت این دادهها و مالیت آنها به تبیین اساسی نیاز دارد. در این پژوهش ابتدا دادههای رایانهای را تعریف و سپس آن را با مبانی مختلف مال بودن اشیا، مانند مبنای ارزش اقتصادی، مبنای عرف و عقلا، مبنای برآورده کردن نیازها و سایر مبانی معتبر در ارزیابی مال بودن اشیا مقایسه میکنیم، سپس خواهیم دید که این دادهها با تمامی ملاکهای مال بودن اشیا تطبیقپذیرند. در این رهگذر به آثار مترتب بر مال بودن اشیا میپردازیم و دادههای رایانهای را از حیث قابلیت پذیرش این آثار ارزیابی میکنیم تا آثار مال بودن دادهها نیز واکاوی شود. این مقاله کوششی نو برای نیل به این هدف و ارائۀ افق جدیدی در مباحث کیفری مترتب بر مال بودن دادههای رایانهای است.
The issue of the property of computer data is veryimportant in different sciences such as religiousjurisprudence, law, economy and even computer science.The proof for the property of such data can have someeffects as well as civil and criminal acts. The nature ofthese data and their property require essential explanation.In this study, computer data is defined and then, it iscompared with different principles of objects as propertysuch as foundations of economic value, mores and wisemen, meeting needs and other valid foundations in theassessment of objects as property. We will observe that thedata are consistent with all criteria of for objects to beproperty. In this way, the effects of objects to be propertyhave been investigated and computer data have beenevaluated in terms of the acceptability of these effects sothat the effects of the property will also be analyzed. Thisstudy is a new effort to achieve this objective and providea new horizontal in criminal issues related to the objectproperty of computer data.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53403_43890513d0ca46fac2053c4bd557693f.pdf
دادههای رایانهای
عرف و عقلا
مال
مبانی مال بودن
Property
Computer Data
Fundamentals of Property
Mores and Wise Men
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
245
275
10.22059/jjfil.2014.53404
53404
Research Paper
استنباط احکام فقهی از قصص قرآن از منظر اهل تسنن
Inference of Jurisprudential Rules out Of Quranic Stories from Sunni viewpoint
جمال الدین علی خواجه پساوه ئی
jamalalikhaje@yahoo.com
1
دکتری فقه دانشگاه تهران
قرآن کریم بهعنوان نخستین و مهمترین منبع احکام شرعی، پاسخگوی تمام نیازهای بشر در تمام زمینههاست؛ از اینرو، اکثر احکام فقهی این معجزۀ الهی بدون تفصیل است و همواره در قالب امر و نهی نیست؛ بلکه گاهی در لابهلای دیگر معارف قرآن، مانند مباحث اعتقادی، اخلاقی و امثال و قصص قرار میگیرند. قصص، یکی از موارد و مضامین سراسری، تکرارشونده و تأثیرگذار قرآن کریم محسوب میشوند و افزون بر اینکه دربردارندۀ نکتهها و عبرتهای فراوانی هستند؛ در بسیاری از موارد در نقل و لابهلای آنها احکامی بیان شده است و شاید میدان استنباط و تفقّه باشند.
بهکارگیری قصص قرآن در راستای استنباط احکام، دستاوردهای فراوانی در مسائل مختلف از جمله در زمینۀ معاملات و امور اجرایی و قضایی دارد؛ چنانکه این امر در آثار علمای مذاهب مشهود است و آنان احکام زیادی از آیات قصص استخراج کردهاند؛ از جمله: مشروعیت قرعه و جعاله و ضمانت و وکالت و اجاره، اطلاق اسم فرزند بر دخترزاده و حرمت غنا و موسیقی.
Quran as the first and most important source of religiousorders, meet all human needs in all areas; hence, the mostjurisprudence rules of this miracle of God is without detailand not always in command and prohibition; butsometimes located in amidst other Quran topics such asreligious and moral issues, proverbs and stories. Stories,one of the most influential and repetitive of the Qurantopics, in addition to being have lots of advice and lessons;in many cases, from their intents and purposes areobtained contents that can be field of inference and fiqh.Using Quran stories to deduce the laws, gains a lot ofdifferent issues in areas such as trade and administrativeand judicial; as religious Jurists have been extracted manyrules in the various issues from stories verses; such as:legitimate of lot and reward and guarantee and delegationand rent, predicate name of child to grandchildren fromdaughter, and unlawfully of music and singing.Keywords: Rules, Inference, Jurisprudence, Holy Quran,Stories, Story.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53404_63693a79e72d11e1ac507200f0db22fa.pdf
احکام
استنباط
فقه
قرآن
قصص
قصه
rules
Inference
jurisprudence
Holy Quran
stories
story
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
277
302
10.22059/jjfil.2014.53405
53405
Research Paper
قواعد حقوق جنگ در اندیشۀ فقهای شیعه و مقایسۀ آن با قوانین حقوق بشردوستانه در عصر حاضر
Rules of the law of war at the Shī a jurists thought and comparison with the international humanitarian law in the current era
اصغر قائدان
qaedan@ut.ac.ir
1
حسین شریفی طرازکوهی
hsharifit@yahoo.com
2
سمیه باقری
somayyemirahmad@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه تهران، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی
دانشیار دانشگاه امام حسین (ع)
کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ تشیع.
.بسیاری از محدودیتها و مبانی حقوق جنگ یا حقوق بشردوستانه در عصر حاضر، که تنها در دو سدۀ پیش مورد توجه جامعۀ غرب و سازمانهای جهانی قرار گرفته است، در قوانین فقهی اسلام و از جمله در متون شیعی وجود دارد. فقهای شیعه در این زمینه مباحثی را (البته نه بهصورت مستقل بلکه بهطور پراکنده) در ابواب فقهی جهاد گنجانیدهاند. توجه به سیر تاریخی شکلگیری مباحث مربوط به حقوق جنگ در اسلام نشان میدهد که مسلمانان نسبت به جامعۀ غربی در زمینۀ مباحث مربوط به قوانین و مقررات جنگ و صلح پیشگام بودهاند و سابقۀ بسیار طولانی دارند. با وجود این نمیتوان منکر شد که در متون و میراث شیعه دربارۀ مباحثی مانند «السیر» یا همان «حقوق اسلامی جنگ» تألیفات مستقل دیده نمیشود. دلیل این امر عمدتاً آن بوده است که جامعۀ شیعی در طول تاریخ اسلام بهدلیل روند حوادث سیاسی و عدم دستیابی به حکومت (جز در چند برهه) و نیز خفقان سیاسی، باب مربوط به جهاد را به روایاتی در احکام حکومتی مانند مشروعیت جهاد و جنگ در دوران غیبت، لزوم و وجوب جهاد در دوران غیبت و ... منحصر کردهاند و در نهایت در حاشیه به مسائل حقوقی جنگ مانند احکام اهلالبغی، نحوۀ رفتار در دارالحرب با غیرنظامیان، وضعیت اسرا، غنایم، زنان و کودکان، ... اشارۀ اجمالی و محدودی داشتهاند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی و جستوجوی اجمالی این مسئله در متون فقهی و روایی شیعه، به مجموعهای از این مباحث دست یابیم. در این زمینه روشن شد که اولاً میراث تمدنی شیعه در مبانی حقوق جنگ هرچند بهصورت پراکنده، مشحون از قواعد انسانی و محدویتهای رفتاری در جنگهاست؛ ثانیاً یک بررسی اجمالی معاهدات و احکام و قوانین بشردوستانه و حقوق جنگ در عصر حاضر نشان میدهد که احکام مربوط به جنگ در اسلام و اندیشۀ شیعه در قیاس با قوانین موضوعۀ حقوق بشردوستانه و مقررات و معاهدات بینالمللی عصر حاضر نه تنها منطبق هستند، بلکه بر پایۀ ملاحظات اخلاقی و بشردوستانهتری استوار شدهاند.
Many of the constraints and principles of warfare andhumanitarian law in the current era are in Islamic religious law,including the Shia texts, but there are better and more humane.Shia scholars are discussed in this case, but not independentlyrather sporadically in jurisprudence jihad sections. However, itcannot be denied that in the Shia texts and heritage topics such as"al-Sayr" or "Islamic law of war" have not been writtenindependently. This is mainly because in the Shia community inthe history of Islam Due to political conditions and lack of accessto government, except on a few occasions, and due to socialoppression, jihad sections have limited to the traditions ofgovernment orders such as legitimacy of jihad and war in thepriod of absence, necessity and obligation of jihad in the priod ofabsence …, And Finally, limited to a brief mention in the marginto such legal issues as properties and booties of rebels (Ahl albaghi),treatment of civilian prisoners of war in Dar al-Harb,prisoner’s condition, booties women and children ….,This studyaims to review and brief search on the issue in Shia religioustexts. In this regard, it was firstly clear that the Shia culturalheritage about principles of warfare, although sporadically, werefull of human rules and behavioral restrictions on the wars.Secondly, an overview of treaties and provisions ofhumanitarian law and the law of war at present show thatprovisions of the war in Islam and in the Shia thought incomparison with the laws and rules of humanitarian law andinternational treaties not only compatible but is based moreon the moral and humanitarian considerations.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53405_b1be97433ba285d7e21502ff7a1167d3.pdf
باغی
حقوق بشردوستانه
حقوق جنگ
دارالاسلام
دارالحرب
فقه شیعه
Law of War
Humanitarian law
Shiite jurisprudence (fiqh)
baghi
Dar al-Harb
Dar al-Islam
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
303
326
10.22059/jjfil.2014.53406
53406
Research Paper
موانع اجرای حضانت در فقه امامیه، حقوق ایران و حقوق فرانسه
The Obstacles of Exercising Child Custody in the Imami Jurisprudence, Iranian Law and French Law
عباس کریمی
abkarimi@ut.ac.ir
1
الهه محسنی
e_mohseni@alumni.ut.ac.ir
2
استاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
ولایت و اختیار پدر و مادر برای نگهداری و تربیت کودک، باید در جهت حفظ مصالح وی انجام شود. از اینرو در صورت به خطر افتادن امنیت، سلامت و تربیت فرزند، اختیار والدین نیز محدود یا بهکلی از ایشان سلب میشود. در سه نظام فقه امامیه، حقوق ایران و حقوق فرانسه مصلحت کودک، اصل و محور قواعد حاکم بر نگهداری و تربیت کودک است و هر یک از این سه نظام بهمنظور حمایت از این اصل تدابیری را اندیشیدهاند. با اینحال، در حقوق فرانسه علاوه بر حمایت از کودک، اقدامات حمایتی برای والدین نیز بهمنظور یاری ایشان در انجام دادن وظایف خود وجود دارد. در فقه امامیه و حقوق ایران، با رفع مانع، حق حضانت به پدر یا مادر بازمیگردد. در حقوق فرانسه نیز همواره اینگونه است، مگر در صورت سلب کلی ولایت ابوینی، هرگاه پیش از درخواست بازپسگیری، کودک به فرزندخواندگی درآمده باشد.
Parents’ authority in support and education of theirchildren should be used only to protect their best interests.Therefore if protection of child’s safety, health oreducation so requires, this authority may be limited orwithdrawn from the parents. In Imami jurisprudence,Iranian law and French law, welfare of the child is themain factor governing the support and education of thechild. Each of the three legal systems, therefore,developed its own measures to protect child’s welfare.However, in French law in addition to the protection ofchildren, measures of educational assistance could bejudicially ordered to help the parents fulfill their parentalauthority. In Imami jurisprudence and Iranian law parentsmay restitute their parental authority if obstacles areeliminated. In French law it is the same except if the childhas been placed for adoption before restitution request.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53406_e3d12f2f4968ac21e557c206bcab014b.pdf
بازپسگیری حضانت
مصلحت کودک
موانع حضانت ولایت ابوینی
child custody
obstacles of exercising parental authority
restitution of rights of child custody
welfare of child
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
327
345
10.22059/jjfil.2014.53408
53408
Research Paper
دلیل عقل در دیدگاه شیخ انصاری
The reason of wisdom in prespective of sheikh ansari
سید محمد موسی مطلبی
smotalebi@gmail.com
1
حسن جمشیدی
jamshidi12@yahoo.com
2
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
پژوهشگر جهاد دانشگاهی مشهد
برای شناخت نقش دلیل عقل در استنباط احکام شرعی در سیرۀ نظری و عملی شیخ انصاری (ره) بررسی متون فقهی استدلالی و اصولی وی بر اساس روش تحلیل محتوا انجام شده است. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد او عقل را بهعنوان رسول باطنی مطرح و حجیت آن را به این دلیل میپذیرد. وی به استقلال عقل در حکم باور دارد و قبح برخی محرمات شرعی را بهدلیل عقل مستقل مستند میکند. وی نیز اعلام میدارد که دلیل عقل قطعی در تعارض با نص مقدم است و در مقام تعارض امارات، انتخاب اقوی بهدلیل عقل است، در استدلال به عمومات عقل یاریکنندۀ دلیل شرع خواهد بود. وی عقل را حاکم به اجتناب از محرمات شرعی و در مواردی درک حکم شرع را به عقل میداند و بیان میکند که در مواردی تکلیف خطاب شرعی بهدلیل عقلی ساقط میشود. او وجوب تحصیل موافقت با حکم شارع را بهدلیل عقلی اثبات میکند. در مواردی استصحاب را دلیلی عقلی میداند و مقدمات آن را بهصورت قضیۀ عقلی به اثبات میرساند. شیخ انصاری دلیل عقل را مؤسس برخی قواعد کلی دانسته است.
The main purpose of this survey is to study the use of‘dalil aqhl’ in jurisprudential ideas of Shekh Ansari as oneof the greatest ‘shia’ jurisprudents. The method is basedon analyzing of jurisprudential content and has donethrough studying his relevant book. The result shows thathe blive that wisdom is an inward messenger so heaccepted it as a reason, The indipendent wisdom warrant isacceptable and it understand evil religious unlawful,certain reason is peior to difinit textual proof, the reasonchooses better evidances inconflicting, it helpe the shaiareason in reasoning to the general. As well as it constitutesome general priciples and rules.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53408_66e3a400c87397580e3025dd727c4c01.pdf
دلیل عقل
شیخ انصاری
عقل
منابع استنباط
reason
wisdom
sheykh ansari
the sources of deductive
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
347
360
10.22059/jjfil.2014.53409
53409
Research Paper
مصرف سهم امام درزمان غیبت از منظر فقها
The impact of governmental approach on Consumption imam’s dues in time of absence in view of contemporary
Shia’s Fiqh al-eqtesad
سجاد یوسفی
yosufi1361@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفۀ تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سطح چهار حوزۀ علمیۀ قم
هدف این مقاله بررسی اثرگذاری رویکرد حکومتی بر نگرش فقیهان معاصر شیعه در مورد مصرف حقوق امام است، با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم در حوزۀ رفتار حکومتی و فقه، اقتصاد مصرف حقوق امام زمان در عصر غیبت بوده و در سدۀ اخیر، شیعه رویکرد حکومتی به فقه پیدا کرده است، این پرسش مطرح میشود که این تغییر رویکرد چه اثری بر مسئلۀ مصرف حقوق امام در زمان غیبت گذاشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، تغییر رویکرد مزبور در دو مکتب فقهی معاصر نجف و قم با روش توصیفی و تبیینی بررسی شده است.
در پایان مقاله این نتیجه بهدست آمد که هم در حوزۀ علمیۀ نجف و هم در حوزۀ علمیۀ قم، مکتبهای فقهی به رویکرد حکومتی و کارکرد حکومتی گرایش پیدا کردهاند و بر اساس همین نگرش، حقوق امام را تأمینکنندۀ بخشی از هزینههای حکومت اسلامی دانستهاند. امام خمینی آغازگر رویکرد حکومتی به فقه بود و برخی از شاگردان ایشان از این رویکرد پیروی کردند و این گرایش در حوزۀ علمیۀ نجف نیز نضج پیدا کرد و شهید صدر به این نظر متمایل شدند و این رویکرد توسط شاگردان ایشان توسعه یافت.
This article reviews the impact of the governmentalapproach on contemporary fogaha attitudes aboutConsumption imam’s dues in time of absence, Given Thatone of the major issues of Fiqh al-eqtesad is Consumptionimam’s dues in time of absence and In the last Century,the Shia has fond gouvernemental approche to Fiqh, Thequestion arise that what impact has been this change inapproach to the issue of Consumption imam’s dues in timeof absence? To answer this question, change of theapproach in of the two schools of contemporary Shia’sFiqh (Najaf and Qom) has been studied by Descriptive andexplanatory described method.The paper concluded that Najaf and Qom Schools of Fiqhwere tending to governmental approach and According tothis view beloved that imam’s dues provide part of theIslamic state’s cost, Imam Khomeini initiated by thegovernmental approach to Fiqh and some of his studentshave followed this approach and then This tendency canbe found in the Najaf school And martyr Sadr wereinclined to consider this approach and developed by hisstudents.
https://jjfil.ut.ac.ir/article_53409_5b7ce182ad067ad88620d227e82e4320.pdf
حقوق امام
نظریۀ تتمیم
نظریۀ رضایت
مکتب قم
مکتب نجف
imam’s dues
Satisfaction theory
Complementary Theory
Najaf school and Qom school
per
دانشگاه تهران
فقه و مبانی حقوق اسلامی
2008-8744
2228-7612
2014-12-22
47
2
1
8
10.22059/jjfil.2014.54944
54944
چکیده های انگلیسی
English Abstracts
https://jjfil.ut.ac.ir/article_54944_8c3162316724c1f93bf2432254752d42.pdf