@article { author = {Hosseini Adyani, Seyyed Moslem}, title = {Investigating Divorcee’s Menopausal Iddah in Imamia Fqih and the Civil Code of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Jurisprudence the Essentials of the Islamic Law}, volume = {52}, number = {2}, pages = {293-312}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8744}, eissn = {2228-7612}, doi = {10.22059/jjfil.2020.286249.668753}, abstract = {The fourth verse of Sūrat aṭ-Talāq is about the divorcee’s iddah. Based on this verse, eminent Imamia jurists have inferred the number of iddah months for women with an uncertain menopause status and maintain that for women with a certain menopause status, albeit sexually penetrated, iddah does not need to be observed. This is while Sayyed Morteza Alamolhoda (RIP) argues that the iddah of divorce must be observed for post-menopausal women who have experienced sexual penetration, whether they are in the age of menstruation or not. Following eminent Imamia jurists’ opinion, the Civil Code of the Islamic Republic of Iran also states that for women with a certain menopause status, albeit sexually penetrated, iddah does not need to be observed. In this regard, opening the topic of ijtihad in Imamia Fqih provides a valuable opportunity for re-investigating[PB1]  this issue. Having examined both parties’ arguments as well as other verses of the Glorious Koran[PB2]  on divorce iddah in the light of the causes and contexts of their revelation, the present study found that the opinion of minority is ascertained and based on substantial jurisprudential fundamentals and it can be used as an acceptable well-documented basis for amending the provisions of the Civil Code of the Islamic Republic of Iran in this regard.  }, keywords = {Civil Code,Post-menopausal women,Nonpregnant divorcee,Number of iddah months,Uncertain menopause status}, title_fa = {بررسی عدَّه مُطلَّقه یائسه در فقه امامیه و قانون مدنی ایران}, abstract_fa = {آیه چهارم سوره طلاق آخرین آیه در مورد عده مطلقه است. مشهور امامیه از آن استنباط عدۀ أشهُر برای یائسه مُرتابه نموده‌اند و در یائسه غیرمُرتابه هرچند مدخوله، قائل به عدم عدَّه شده اند. در برابر سید مرتضی علم الهدی (ره)  قائل به وجوب عده طلاق بر یائسه مدخوله شده است؛ خواه در سن حیض دیدن باشند یا نباشند. قانون مدنی ایران به تبعیت از مشهور امامیه بر عدم عده طلاق بر یائسه مدخوله است. انفتاح باب اجتهاد در فقه امامیه فرصت ارزنده‌ای است که در این مساله بازپژوهی صورت گیرد. این نوشتار با بررسی ادله طرفین و ملاحظه دیگر آیات عده طلاق و روایت شأن نزول به این نتیجه رسیده است که دیدگاه اقلیت، دیدگاهی استوار و مبتنی بر مبانی محکم فقهی است و می‌تواند به عنوان مستند قابل قبول، مبنا و اساس اصلاحاتی در مواد  قانون مدنی قرار گیرد.  }, keywords_fa = {حائل,عدَّه أشهر,قانون مدنی,مرتابه,مطلقه,یائسه}, url = {https://jjfil.ut.ac.ir/article_77066.html}, eprint = {https://jjfil.ut.ac.ir/article_77066_0bf10f83218566f263e8344139df0506.pdf} }