@article { author = {nazari tavakkoli, Saeed and khazaee, maysam and zargarian, taha}, title = {The Evaluation of Jurisprudential Basics of Dīya (blood money or ransom) of Illegitimate Child With a view to Article 552 of Islamic Penal Code}, journal = {Jurisprudence the Essentials of the Islamic Law}, volume = {51}, number = {1}, pages = {245-265}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-8744}, eissn = {2228-7612}, doi = {10.22059/jjfil.2018.140468.668131}, abstract = {  One of the topics on dīya is the provision of dīya for anllegitimate child. The question that arises at this point is that if a person intentionally or unintentionally kills an illegitimate child, how much money must be paid to the victim as dīya? Shi’ite jurisprudents have expressed different views regarding this question. One point of view considers the illegitimate born child as absolutely non-Muslim, thus denies him the right to dīya or considers dhimmī dīya or him/her. In contrast, another view considers him as a Muslim; as a result, deserving complete dīya.In this context, there is a point of view that believes that the problem should be discussed in details. Article 552 of Islamic Penal Code, adapted in 2013, in compliance with the second view, considers the dīya of illegitimate child like that of a Muslim. The present study adduces to Qur’anic and narrative principles and confirms the viewpoint that considers the illegitimate child on the basis that his/her parents are Muslim and considers him/her as a legitimate child; consequently, it considers the dīya of an illegitimate child as equal to that of a Muslim person.}, keywords = {dīya (blood money or ransom),dīya of illegitimate child,born of adultery,illegitimate child}, title_fa = {ارزیابی مبانی فقهی دیه فرزند نامشروع با نگرشی بر ماده 552 قانون مجازات اسلامی}, abstract_fa = {یکی از مسائل در باب دیات، مسئله دیه ولد نامشروع است. اگر فردی، ولد نامشروعی را عمداً یا خطأً، به قتل برساند‌، این سؤال مطرح است که دیه مجنی علیه چه مقدار خواهد بود؟ فقیهان امامیه، در پاسخ به این سؤال دیدگاه‌های متفاوتی ابراز کرده‌اند. دیدگاهی، ولد نامشروع را مطلقا غیرمسلمان دانسته، در نتیجه، یا دیه را در حق وی منتفی می‌دانند، یا همانند دیه ذمی با وی رفتار می‌کنند. در مقابل دیدگاهی دیگر، وی را مسلمان دانسته، در نتیجه دیه او را دیه کامل می‌دانند. در این مسئله دیدگاهی نیز قائل به تفصیل شده است. ماده 552 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز به تبعیت از دیدگاه دوم، دیه شخص متولد از زنا را مانند دیه مسلمان می‌داند. پژوهش حاضر بر اساس مبانی قرآنی، روایی و اصولی، دیدگاه مسلمان تبعی بودن ولد نامشروع و ولد تکوینی ابوین را پذیرفته، در نتیجه دیه ولد نامشروع را همسان با دیه مسلمان می‌داند.  }, keywords_fa = {دیه,دیه فرزند نامشروع,متولد از زنا,ولد نامشروع}, url = {https://jjfil.ut.ac.ir/article_67241.html}, eprint = {https://jjfil.ut.ac.ir/article_67241_ca5746548160d478af4926919611f420.pdf} }